Ekonomikanalen

Efter Cristina Stenbecks reträtt – vem styr Kinnevik nu?

Med nästan 200 000 aktieägare är det svenska investmentbolaget Kinnevik lite av en spararfavorit på Stockholmsbörsen.

Men hur går det egentligen med bolagets nya inriktning? Och hur mycket är Stenbeck-familjen fortfarande med och styr?

Kinnevik har blivit uppmärksammat igen efter att en ny poddokumentär om familjen Stenbeck, ägarfamiljen bakom investmentbolaget, nyligen har kommit ut.

I dokumentären ställs frågan om hur mycket Cristina Stenbeck, storägare i Kinnevik med över 25 procent av rösterna, egentligen är med och bestämmer.

"Ägarmässigt har hon otroligt stort inflytande. Hon går till stämman och kan styra och ställa precis hur hon vill i princip", säger Jan Almgren, näringslivsjournalist på Svenska Dagbladet, som har gjort dokumentären.

Han pekar dock på att Cristina Stenbeck har tagit flera kliv bort från Kinnevik under de senaste åren.

"Hon har lämnat ordförandeposten, styrelsen och valberedningen. Hon har makten, men hur mycket hon styr är en öppen fråga. I dag sitter det fem, sex tjänstemän i styrelsen som lägger ut strategin", säger Jan Almgren i EFN Marknad.

Kinnevik har de senaste åren bytt inriktning och fokuserat på snabbväxande onoterade techbolag. Man har riktat in sig på sektorerna hälsovård, finansiella tjänster och konsumenttjänster, främst i Europa och USA.

"Det är helt i linje med hur bolaget har bedrivits tidigare, det vill säga att gå ur det som är moget och in i disruptiva affärsmodeller som kan förändra. Det är affärsmodeller som har någon form av konsumentkoppling", säger Joachim Gunell, analytiker på den norska finanskoncernen DNB.

Investeringarna i Kinneviks nuvarande portfölj utgörs, utöver det största innehavet Tele2, av framför allt bolag som är kopplade till värdebaserad primärvård i USA. Detta i form av Village MD och Cityblock. Men man har även gjort betydelsefulla investeringar i till exempel mjukvarubolaget Pleo som tillhandahåller betallösningar och utläggshantering för företag.

"Det som är den röda tråden här är att man har prioriterat tillväxt för att snabbt ta en marknad, en strategi som fungerar framgångsrikt under perioder där tillgången till kapital är gynnsam, vilket det har varit för många av bolagen", säger Joachim Gunell i programmet.

Programledare: Christian Ploog