Ekonomikanalen

Lokaltidningar under press

miljarderna går till Google och Facebook

De svenska lokaltidningarna är satta under stenhård press till följd av kraftigt minskade intäkter i digitaliseringens spår. Internationella mediejättar som Google och Facebook är på väg att lägga under sig större delen av den digitala reklammarknaden, samtidigt som de betalar minimal skatt i Sverige.

”Det är helt orimligt att vi har stora företag som kanske sysslar med skatteplanering eller liknande som gör att intäkterna inte återförs skattebetalarna”, säger kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP).

I EFN Ekonomikanalens reportage om den svenska lokaltidningskrisen medverkar flera av landets tyngsta mediaexperter och makthavare, däribland Facebook Nordens chef för mediesamarbeten, John Severinson.

”I den feedback som vi får från våra användare är det jättetydligt att man vill ha mer lokalt innehåll, inte minst mer lokala nyheter. Samtidigt om vi backar några år så har den digitala transformationen varit väldigt utmanande för all form av mediejournalistik, och därefter den mobila omställningen”, säger han.

Övriga medverkande är Brit Stakston, mediestrateg, Jonas Ohlsson, medieforskare, Jeanette Gustafsdotter, vd Tidningsutgivarna, Erling Cronqvist (C), kommunstyrelsens ordförande i Laholm, Lennart Foss, vd NTM-koncernen, Boine Gepertz, vd Gota Media, Martin Falkenby, chefredaktör Trelleborgs Allehanda, Anders Eriksson, vd Bonnier News, Olle Lidbom, medieanalytiker, och Mats Olofsson, entreprenör Laholm.

Redaktör: Jonas Harrysson