Outsider kan bli nästa Öresundsförbindelse
Blir det någon ny fast förbindelse över eller under Öresund, och i fall var? Det är frågan sedan Danmark sagt tydligt nej till en kombinerad tåg-och bilförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Frågan har på ytan förefallit död, eller åtminstone sovande, sedan det danska beskedet men snart kan det komma att hända saker. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda kapacitet och redundans (tillförlitlighet) för transportsystemet i Öresundsregionen och utredningens slutsatser väntas bli offentliga senare i vår.
Idag är det tre olika alternativ för en en framtida fast förbindelse som ligger på bordet:
HH-förbindelsen, en tunnel för bil och tåg men utan möjlighet till gods- och fjärrtåg.
Europaspåret, en tunnel för bil- och tågtrafik, inklusive gods- och fjärrtåg.
Öresundsmetron, en utbyggnad av Köpenhamns tunnelbana till Malmö.
Öresundsmetron har sina tillskyndare i Malmö och Köpenhamn och detsamma gäller för HH-förbindelsen i norra Öresund. Europaspåret har än så länge framstått som något av en outsider men på senare tid har det alternativet fått ökat stöd. Nyligen ställe sig Lunds kommun bakom Europaspåret och projektet har även fått indirekt stöd av SJ och Green Cargo som pekat på att övriga alternativ inte kan innefatta godstrafik på järnväg, vilket anses nödvändigt för att klara de ökande godsvolymerna.
Programledare: Jonas Frändén