Skenande bränslepriser bromskloss för Norrlands charkkung

Norrlands största kött- och charkproducent Nyléns Hugosons drivs paradoxalt nog av två skåningar. Men den norrländska identiteten är djupt rotad och några planer på att expandera från hemmamarknaden finns inte.

Huvudägaren Mikael Hugoson flyttade till Luleå 1975, drivet av en kärlek till Sveriges nordliga breddgrader.

”Allt är Norrland – förutom min och Mickes dialekt”, säger företagets vd Magnus Nilsson – som är skåning nummer två hos Nyléns Hugosons.

Utmaningen för bolaget är de stora avstånden i Norrland. Med rusande drivmedelspriser har det varit svårt både ekonomiskt och ur hållbarhetsvinkel.

Under årets tio första månader ökade transportkostnaderna med runt 25 procent, vilket motsvarar 10 miljoner kronor.

Trots motgångar har bolaget haft tillväxt nio år i rad. Planen är fortsatt expansion både organiskt och via förvärv.

I somras köpte de en potatisodling vilket är motsatsen till deras huvudmarknad. Men Norrland kommer fortsatt vara där de gör affärer.

Reporter: Jonas Frändén