Tullproblem för svenska företag efter Brexit
Storbritanniens väg ut ur EU har varit lång och problemfylld. I sista minuten lyckades parterna komma överens om ett avtal. Nu brottas svenska bolag med nya regelverk och tuffare tullutmaningar.
Sedan 2017 har Anders Ekblad jobbat som Brexitsamordnare för Volvo Group. Han berättar att det har varit mycket jobb både inför och efter Brexit.
För deras del gäller det allt från hur olika interna organisationer som jobbar mot Storbritannien måste förändras till it-system som behöver byggas om och implementeras.
Även mindre bolag påverkas av Brexit. Bertling Enviro i Göteborg importerar avfall till Sverige för förbränning.
Johan Strandner som är director för företaget förklarar att de har varit tvungna att skaffa samarbetspartner i England: ”Som svenskt företag får man inte utföra förtullningar i annat land som inte är med i EU”.
Men överlag tycker han att processen har gått bra. ”Vi har förberett oss tre gånger, så när det väl var dags var det skönt att det äntligen hände”, säger Strandner.
Tullexperten Peter Hellman på Västsvenska Handelskammaren fick besvara många frågor från företagare under 2020. Han menar att den största förändringen är att det nu krävs tullklarering. Vilket ställer stora krav på företagens administration.
Samtidigt kan avtalet innebära att bolag får betala dubbla tullavgifter, berättar Hellman. Först en summa vid import från ett land utanför EU. Sedan ytterligare en avgift när det exporteras vidare till Storbritannien som står utanför unionen.
Reporter: Anders Frick