TOPPNYHETER:

Redditinlägg får klassisk snabbmatskedja att rusa

Reddit-investerarna har hittat en ny sargad amerikansk klassiker. Denna gång är det snabbmatskedjan Wendy’s som rusar med nära 40 procent utan några bolagsspecifika nyheter i flödet. Forumet Reddit, där medlemmar har blivit uppmanade att ”rädda Wendy’s innan det är för sent”, verkar dock återigen stå i centrum för en spektakulär kursuppgång.
Person som tittar på en stigande finansiell graf med gröna trendlinjer på en skärm.
Foto: Lisa Mattisson

Aktien klättrade snabbt på plattformen Stocktwits, där den lade sig i den absoluta toppen över trendande ämnen. Anledningen, skriver Bloomberg, verkar vara ett inlägg på Reddit-forumet WallStreetBets som senare togs bort där medlemmarna uppmanades att rädda Wendy’s.

Bloomberg skriver vidare att snabbmatskedjan passar väl in på profilen för de bolag som traders brukar sluta upp bakom.

Aktien hade inför onsdagen rasat med över 70 procent sedan mitten av 2023. Blankare har strömmat till aktien och dumpat lånade aktier, vilket gör bolaget sårbart för en prischock om blankare inte kan få tag i aktier när de måste stänga sina korta positioner.

Dessutom har kedjan ett starkt nostalgivärde, konstaterar Bloomberg.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel