Richemonts lyft skänker hopp till lyxsektorn
Lyxsektorn har brottats med vikande försäljningssiffror under det senaste året.
Men nu ser det ut att kunna vända.
Under torsdagen rapporterade Cartier-ägaren Richemont en försäljningsökning på 10 procent för det tredje kvartalet – trots en svag efterfrågan i Kina.

Richemonts försäljningssiffror överträffade med god marginal den ökning på 1 procent som analytiker förväntade sig enligt en konsensusrapport citerad av RBC, rapporterar Reuters.
Försäljningen steg till 6,4 miljarder dollar under det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, som avslutades i december. Enligt det schweiziska lyxvarumärket är detta deras högsta kvartalsförsäljning någonsin.
De positiva resultaten tillskrivs tvåsiffrig tillväxt i alla regioner utom Asien och Stillahavsområdet, där försäljningen föll med 7 procent, drivet av en nedgång på 18 procent i Kina.
Klyftan mellan starkare och svagare aktörer ökar
Resultatet markerar en återgång till tillväxt för Richemont, som tidigare redovisade en försäljningsminskning på 1 procent under första halvåret fram till september.
Richemonts starka siffror ger hopp åt lyxindustrin som under det senaste året har upplevt sin svagaste försäljningstillväxt på flera år. En utveckling som tillskrivs ekonomisk osäkerhet och stigande priser, vilket har minskat konsumenternas efterfrågan på icke-nödvändiga varor.
Frågan nu är om alla företag i sektorn kan dra nytta av den potentiella återhämtningen då klyftan mellan starkare och svagare aktörer har blivit allt tydligare. Företag som Hermès, som riktar sig till den mest exklusiva kundgruppen, presterar betydligt bättre än aktörer som Burberry, som vänder sig till en bredare och mindre kapitalstark kundkrets.
