Rolex petas från F1-cirkusen av LVMH för rekordsumma
Frankrikes största börsbolag har skrivit ett massivt sponsoravtal med Formel 1.
När LVMH-ägda Tag Heuer tar över efter Rolex som klocksponsor uppges prislappen överstiga 10 miljarder kronor för ett 10-årigt avtal.
Armbandsur och motorsport har varit tätt förknippade med varandra ända sedan 1900-talets första hälft.
Sportens största scen har därför utgjort en attraktiv exponeringsyta för tidtagargiganter och sedan 2013 har det varit Rolex som betalat bäst för reklamytor längs Grand Prix-banor runt om i världen.
Enligt Forbes har avtalet under de senaste åren varit värt drygt en halv miljard kronor per år, men nu får den schweiziska klocktillverkaren som ägs av Hans Wildorf-stiftelsen med säte i Geneve, tacka för sig när det nuvarande avtalet löper ut vid årsskiftet.
Tredubblad kostnad
In kliver i stället LVMH-koncernen där vd:n Bernard Arnault gjort sin son Frédéric till vd för LVMH Watches och det schweiziska klockmärket Tag Heuer som i princip är helägt av LVMH sedan 1999. Och sponsorsumman uppges nu dubblas.
– Formel 1 har blivit en av världens mest eftertraktade sporter under senare år, säger Frédéric Arnault i ett pressmeddelande.
LVMH, med Frankrikes högsta börsvärde på 370 miljarder dollar, breddar därmed vad som beskrivs som en pågående sportsatsning efter att bolaget bidragit med 150 miljoner euro till den gångna sommarens OS och Paralympics i hemlandet. Börsen reagerade dock inte nämnvärt på nyheten och hittills i år har aktien fallit med knappt nio procent, framför allt till följd av minskad lyxkonsumtion i Kina, skriver Bloomberg.
Gemensam historia
I klockvärlden har Tag Heuers rykte kommit på skam under 2000-talet, men de historiska kopplingarna till racing är odiskutabla. Till en av tillverkarens mest ansedda modeller hör en kronograf för tidtagning med fyrkantig design. Den delar också namn med platsen för sportens mest mytomspunna lopp – Monaco. Under 1980-talet såldes också en klocka i plast med namnet ”Formula One” i miljontals exemplar. Även andra LVMH-varumärken väntas ingå i affären.
Tag Heuer sponsrar sedan tidigare också F1-stallet Oracle Red Bull Racing och det nytecknade avtalet för att ta över efter Rolex står i paritet med den miljard euro som den österrikiska energidryckstillverkaren plöjer ner i sporten.
Den markanta prishöjningen kan Formel 1 motivera med sportens växande popularitet under de senaste åren. Intäkterna för Liberty Media, som äger tävlingarna, ökade med hela 45 procent under första kvartalet i år jämfört med 2023.
USA, där F1-intresset historiskt sett varit svagt, har stått för en stor del av tillväxten och den här säsongen körs hela tre GP-tävlingar i landet.
4 tunga sponsoravtal i sportvärlden
Fotboll: Manchester United och Adidas – 12 miljarder kronor, 10 år (2023)
Basket: Michael Jordan och Nike – 15 miljarder kronor (1984–i dag)
Cricket: Indian Premier League och Tata – 3 miljarder kronor, 5 år (2024)
Amerikansk fotboll: NFL och Pepsi – 20 miljarder kronor, 10 år (2022)
Källor: Reuters, Inc., Sports Pro Media, Forbes, CNBC