TOPPNYHETER:

Rött i Norden – Pandora mot strömmen

De nordiska börserna avslutade fredagen på minus, i ett generellt svagt globalt börssentiment. Det regionala samlingsindexet Vinx 30 sjönk 1,1 procent till 1.530.

Oslobörsens OBX-index sjönk 0,9 procent till 1.836. I botten av indexet återfanns fraktbolag i spåren av sjunkande fraktrater. Frontline, Hoegh Autoliners och BW LPG var ned 2,2-7,9 procent.

Sjömatsaktier tyngde också indexet, efter chilenska majsiffror över laxbiomassan som visade lägre slaktvolymer och minskad biomassa jämfört med i fjol. Mowi, Salmar och Bakkafrost sjönk mellan 0,8 och 2,6 procent.

I Köpenhamn föll OMXC25-indexet med 0,7 procent till 1.800. Dagens förlorare var kabeltillverkaren NKT, som backade 3,7 procent utan några bolagsspecifika nyheter.

Mot strömmen steg vindkraftsbolaget Vestas 1,4 procent efter att bolaget på torsdagskvällen meddelat en order i USA på 869 megawatt (MW).

Smyckesjätten Pandora höjdes med 4,8 procent efter att Bank of America höjt sin rekommendation till köp från tidigare underperform. Investeringsbanken räknar med en "bättre än befarad" sidledes utveckling i den jämförbara försäljningen under andra kvartalet, vilket skulle innebära det andra kvartalet i rad med stabilisering.

Banksektorn utvecklades också starkt, med Sydbank och Jyske Bank upp 1,8 respektive 0,1 procent.

Helsingforsbörsens OMXH25-index handlades ned 1,2 procent till 6.143. Telekombolaget Nokia och stålbolaget Outokumpu sjönk 6,1 respektive 2,6 procent.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel