Rusningen mattades av för Klarna

Det var en regnig morgon när Klarna gjorde sin debut på Wall Street – men handelsdagen slutade i solsken med en kursrusning. Nu väntar tuffare utmaningar i USA, och det kommer att krävas mer än slogans och rosa bilar för att möta dem.

Klarna-vd:n Sebastian Siemiatkowski ringer i klockan på Wall Street – startskottet för bolagets börsdebut på NYSE under tickern KLAR. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

NEW YORK. Utanför det pampiga börshuset på Wall Street var sceneriet mer färgstarkt än vanligt. En rad rosa Klarna-bilar stod parkerade vid trottoaren under en banderoll med texten “Pay your Way”. En mindre grupp förbipasserande stannade till och tog bilder. En kvinna pekade på en av bilarna och sa något till sin dotter som hon höll i handen, innan de båda försvann vidare med ett rött paraply som skydd mot regnet.

Medgrundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski, klädd i rosa, öppnade halv tio dagens handel genom att ringa i klockan. Vid hans sida stod styrelseordförande Michael Moritz, som flugit in från San Francisco, och NYSE:s president Lynn Martin. När handeln drog i gång lättade regnet – och inne på börsgolvet fick Klarna en lika ljus start.

Klarnas aktie prissattes till 40 dollar inför debuten. När handeln öppnade steg den direkt till 52 dollar, ungefär 30 procent högre än introduktionspriset. Under dagen mattades rusningen av något och aktiekursen stängde på 45,80 dollar, nästan 15 procent upp från introduktionspriset. Totalt såldes aktier för cirka 1,37 miljarder dollar. 

Klarna Wall Street
Klarna satte färg på Wall Street – ”Pay your way” över NYSE och rosa bilar längs gatan på noteringsdagen. Foto: Margaretha Levander

Skepsis mitt i succén

Trots den starka starten finns det kritiska röster - och gott om utmaningar. 

Analytikern Julia Ostian skriver på Seeking Alpha att hon ser flera orosflaggor i Klarnas affärsmodell: “Trots stark intäktstillväxt och fler användare är Klarna fortfarande olönsamt, med stigande kreditförluster och en oklar väg till långsiktig lönsamhet.”

I prospektet inför noteringen redovisade bolaget intäkter på tre miljarder dollar för räkenskapsåret fram till 30 juni, en ökning med 17 procent. Samtidigt rapporterades en rörelseförlust på 225 miljoner dollar och ett justerat rörelseresultat på 151 miljoner.

Mer än delbetalningar

Klarna är fortfarande mest känt för sina buy now, pay later-tjänster i USA. Ledningen vill dock bredda affären. Bolaget lanserat nyligen ett debetkort.

“Vi vill vinna kunder från kreditkortsbolagen”, har Sebastian Siemiatkowski sagt i flera intervjuer. Han har även antytt att kryptovalutor ingår i framtidsplanerna som diskuteras.

Buy now, pay later har länge varit föremål för debatt i USA. Flera rapporter visar att ekonomiskt utsatta grupper är överrepresenterade bland användarna. Avgifterna som tillkommer när pengar saknas på kontot är dessutom betydligt högre än i Sverige – ofta runt 30–35 dollar per dag. Det innebär att även små köp snabbt kan bli dyra om betalningarna inte fungerar som planerat. 

En annan återkommande invändning mot bland annat Klarna är att bolaget inte rapporterar kundernas betalningshistorik till kreditvärderingsinstitut. Det gör att kunderna kan få svårt att bygga upp den kreditvärdighet som är central i USA. 

Konkurrenten Affirm rapporterar dock betalningshistoriken, men har en något annorlunda affärsmodell.

Klarna Wall Street
Klarna-banderoller på börshuset och profilerade bilar längs Wall Street. Foto: Margaretha Levander

AI – från kostnadsjakt till tillväxt

Förra hösten väckte Klarna uppmärksamhet när Sebastian Siemiatkowski förklarade att bolaget nästan helt slutat rekrytera, med undantag för ingenjörer, eftersom AI kunde ta över många arbetsuppgifter. 

Men Siemiatkowski medger nu att satsningen på AI gick för långt.

– Vi överdrev nog lite på den punkten, och under de senaste sex månaderna har vi försökt rätta till det, sade han till Reuters tidigare i veckan.

Automatiseringen hade påverkat servicen negativt, och Klarna har därför börjat anställa igen. Under 2024 minskade personalstyrkan från 5 000 till 3 800, men nu finns återigen dussintals lediga tjänster ute.

För många New York-bor väckte debuten på onsdagen minnen från Klarnas återlansering i USA 2018-2019. Då var det inte rosa bilar utan dragqueens som satte tonen. Under slogan “Shop like a queen and pay with Klarna” etablerade det svenska fintechbolaget sitt varumärke och vann uppmärksamhet långt utanför techkretsar. Ett av bolaget starkaste tillgångar i USA anses fortfarande vara varumärket - som är väl känt.

I Los Angeles körde Klarna en liknande lansering, men i San Francisco blev det aldrig någon bred kampanj. I stället valde bolaget att bygga samarbeten med e-handelsbolag i Silicon Valley. 

Även så sent som under det senaste året har flera nya partnerskap tillkommit i just Silicon Valley, bland annat med DoorDash och eBay. 

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;