Rustas vd: Låga priser viktigare än marginal

Detaljhandelskedjan Rusta har öppnat böckerna för det fjärde kvartalet. Försäljningen lyfte jämfört med jämförelsekvartalet, och rörelseförlusten minskade. Vd Göran Westberg betonar att man nu byter strategi från marginalförstärkning till försäljningstillväxt.
– Efter flera kvartal med fokus på marginalförstärkning växlade Rusta i tredje kvartalet över fokus till försäljningstillväxt, för att prioritera kärnan i vårt kundlöfte: låga priser, heter det i rapporten.

Rustas vd Göran Westberg. Foto: TT och Pressbild
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

På tisdagen öppnade Rusta böckerna för det fjärde kvartalet under deras brutna räkenskapsår.

Försäljningen steg till 2 553 miljoner kronor, vilket var högre än under motsvarande period förra året då försäljningen landade på 2 268 miljoner kronor.

Rörelseresultatet landade på minus 15 miljoner kronor, vilket var en mindre förlust än för jämförelsekvartalets minus 49 miljoner kronor.

Kalendereffekter drar ner försäljningen

Vd Göran Westberg betonar att kvartalet historiskt sett är Rustas svagaste sett till försäljning – och att just detta kvartal tyngts av kalendereffekter.

"Rustas fjärde kvartal, februari till april, är räkenskapsårets minsta sett till nettoomsättning och har historiskt på grund av säsongsvariation alltid haft negativt resultat".

"Negativ kalendereffekt i form av färre försäljningsdagar slår negativt på försäljningen med 1,0 procent vilket innebär att den underliggande tillväxten är ännu starkare".

Den jämförbara försäljningstillväxten var 8,6 procent, jämfört med minus 0,5 procent i jämförelsekvartalet.

Prioriterar försäljning före marginal

Bruttomarginalen landade på 40,9 procent – vilket var lägre än motsvarande period förra året då bruttomarginalen var på 43 procent.

"Efter flera kvartal med fokus på marginalförstärkning växlade Rusta i tredje kvartalet över fokus till försäljningstillväxt, för att prioritera kärnan i vårt kundlöfte: låga priser. Skiftet har varit framgångsrikt där ökad kundtillströmning och högre försäljning för samtliga segment resulterat i högre bruttovinst och resultat", kommenterar vd Göran Westberg och fortsätter:

"Vår bedömning är att Rusta fortsätter att ta marknadsandelar på samtliga marknader".

Höjer utdelningen

En utdelning om 1:45 kronor per aktie föreslås för det brutna räkenskapsåret 2024/2025, jämfört med 1:15 senast.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;