Rustas vinst ökar – öppnar nya varuhus
Detaljhandelskedjan Rustas rörelseresultat under det tredje kvartalet (november–januari) i det brutna räkenskapsåret 2024/2025 uppgick till 383 miljoner kronor (367).

Rörelsemarginalen var 11 procent (11,3).
Bruttomarginalen uppgick till 43,5 procent (44,3).
Bolagets nettoomsättning var 3.483 miljoner kronor (3.247) och den jämförbara tillväxten uppgick till 4,3 procent (3,1).
Kvartalets resultat landade på till 257 miljoner kronor (243).
I det tredje kvartalet föregående år drabbades Rustas hostingleverantör Tietoevry av en IT-attack mot ett av sina datacenter i Sverige, vilket resulterade i stora driftstörningar i Rustas IT-system.
”Våra tidigare kommunicerade uppskattningar av påverkan på försäljning och lönsamhet i det tredje kvartalet föregående år kvarstår”, uppger Rusta i torsdagens rapport.
Rustas vd Göran Westerberg noterar även en ”lovande” start på det fjärde kvartalet där försäljningen under februari utvecklades starkt.
"Vi förbereder nu för den inledande försäljningen av sommarsortimentet i april, som är den klart viktigaste försäljningsmånaden under kvartalet. Vårsäsongen inleds med en stark balansräkning, rekordmånga nya kunder, en stark prisposition och ett växande självförtroende hos våra kunder", skriver Göran Westerberg i vd-ordet.
”Historiskt stor expansionssatsning”
Rusta meddelar även att företagets pipeline av nya varuhus har ökat till 44 varuhus. Det växande antalet kontrakt börjar nu påverka öppningstakten och Rusta öppnar fyra nya varuhus i mars, följt av ytterligare två i april.
”Det innebär att Rusta står inför en historiskt stor expansionssatsning som börjar få effekt under kommande kvartal, bland annat i det fjärde kvartalet med sex nya öppningar”, skriver Westerberg.
I rapporten för andra kvartalet 2024/25 uppgav Rusta att bolagets pipeline av nya godkända och signerade varuhus netto hade vuxit från 35 till 38 sedan föregående kvartal och bolaget höjde prognosen för de kommande tre åren från 40–60 till 50–80 nya varuhus.
I Tyskland tar Rusta nästa steg i arbetet med ett nytt kluster av varuhus.
”Målet är att inom kort kontraktera 3–5 varuhus som uppfyller de kriterier vår analys visat och givet att utvecklingen av dessa varuhus går i linje med våra förväntningar så är det ett viktigt steg mot proof-of-concept. Det första av dessa varuhus är nu beslutat och ingår i de 44 varuhusen ovan”, skriver Göran Westerberg.
Texten uppdateras.