Så bygger Volvo ekosystem för elektrifiering och bränsleceller

För Volvo Group blir samarbeten avgörande i omställningen mot fossilfria transporter. Volvos tidigare teknikchef Lars Stenqvist säger till EFN att koncernen inte längre kan utveckla allt på egen hand. Partnerskapet med Daimler i bränslecellsbolaget Cellcentric är ett konkret exempel på hur ekosystemtänkandet tar form.

AB Volvo samarbetar med konkurrenten Daimler Truck i bränslecellsbolaget Cellcentric: "Ingen av oss hade kunnat skala upp tillräckligt snabbt på egen hand, men tillsammans har vi förmågan att skapa en europeisk ledare", säger Lars Stenqvist, Volvos tidigare teknikchef. Foto/montage: Anders Frick
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I september lämnade Lars Stenqvist rollen som teknikchef, och fokuserar nu på att utveckla samarbeten. För honom är slutsatsen tydlig: framtiden avgörs av de som bygger nätverk, inte murar.

– Jag tror att de som lyckas i det här teknikskiftet är de som kan bygga ekosystem och samarbeten. Det är där jag vill lägga mitt fokus framåt, säger han.

Cellcentric i centrum
Ett av Volvos viktigaste samarbeten är med konkurrenten Daimler Truck. Tillsammans driver de bränslecellsbolaget Cellcentric, som bildades 2021 och nu utvecklar nästa generations bränslecellsystem. Målet är kundtester inom kort och serieproduktion senare under decenniet.

– Att utveckla och tillverka bränsleceller kräver enorma resurser och volym. Ingen av oss hade kunnat skala upp tillräckligt snabbt på egen hand, men tillsammans har vi förmågan att skapa en europeisk ledare, säger Lars Stenqvist.

Förra året startade Cellcentric sin pilotproduktion i Esslingen, Tyskland. Där testas nu systemet BZA150, som bedöms ligga nära serieproduktion.

– Vi kommer inom några få år att börja producera i låg volym och släppa ut första generationen bränslecellsfordon. Samtidigt utvecklar vi redan nästa generation, som kommer några år senare, säger Lars Stenqvist.

Startups i innovationskedjan
Volvo ser även startups som en viktig del av ekosystemet. Genom den interna innovationsarenan CampX och externa samarbeten via exempelvis MobilityXlab, kan mindre teknikbolag testa sina idéer tillsammans med koncernen.

– På så sätt har vi en fantastisk förmåga att hitta startups med lösningar på områden där vi verkligen behöver förstärkning. Det är i mötet mellan en stor industrikoncern och unga startups som mycket av den verkliga utvecklingen sker, säger Lars Stenqvist.

För Volvo innebär det en möjlighet att kombinera sin globala närvaro och testmiljöer med startupbolagens snabbhet och innovationskraft.

En ny roll för Stenqvist
I sin nya roll som rådgivare har Lars Stenqvist lämnat det dagliga ansvaret men fått mer frihet att arbeta långsiktigt.
– Jag kan lägga mer kraft på det som kommer att avgöra vår framtid: att bygga ekosystem där vi driver utvecklingen tillsammans med andra, säger han.

Samspel i förändringens tid
Elektrifiering, digitalisering och autonoma transporter förändrar branschen i rasande takt. För Volvo blir ekosystemet en väg att både möta tempot och säkra långsiktigheten.
– Vi kan ge startups våra testmiljöer, våra ingenjörer och våra kunder. De kan ge oss innovationstakten. Det är ett vinnande koncept, säger Lars Stenqvist.

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;