Så exponerade är europeiska läkemedelsbolag mot USA
Flera europeiska läkemedelsjättar har majoriteten av sin försäljning i USA.
Det visar en kartläggning av CNBC.
Astra Zeneca vill öka sin exponering mot landet i jakten på sitt intäktsmål för 2030.

Läkemedelsprissättning har seglat upp som en av de största frågorna för läkemedelsbolag i år. Detta då USA:s president Donald Trump har lobbat för lägre läkemedelspriser för amerikaner genom så kallad Most Favoured Nations-prissättning.
Av de tio största läkemedelsbolagen i Stoxx 600:s läkemedelsindex har fem stycken en majoritet av sin försäljning från USA: Roche, Novo Nordisk, GSK, Argenx och UCB.
Mest exponerade är nederländska Argenx som, under det föregående kvartalet, hade 85 procent av sin försäljning i USA.
Svensk-brittiska Astra Zeneca har 42 procent av sin försäljning i USA och siktar på att öka denna andelen i jakten på intäkter på 80 miljarder dollar till 2030. I rapporten för det tredje kvartalet uppgav bolaget att man fortsätter att leverera på strategin om att stärka verksamheten i USA för att driva tillväxt.
Novo Nordisk och Astra Zeneca i avtal med Trump
Bolaget har, liksom konkurrenterna Novartis, Roche och GSK, också utlovat ökade investeringar i USA sedan Donald Trumps andra mandatperiod inleddes.
Både Astra Zeneca och Novo Nordisk har även slutit avtal med Donald Trump om att sänka priserna på läkemedel i USA. Analytiker har dock tonat ned hur det påverkar resultatet.
”Astra Zenecas MFN-avtal är mer ofarligt än vad många tror, men EU-länder kan få se en minskad tillgång till läkemedel”, skrev analytiker på Jefferies i november.
