Så ska Axfood växa nu – vd:n: ”Skapa en frisk kärna”

Axfoods rapport för andra kvartalet kom in nära analytikernas förväntningar och marknaden tar emot siffrorna med en gäspning. Omsättningen och resultatet ökade och nu ligger fokus på att vända nykomlingen City Gross till vinst.
– Vi fortsätter att se en försiktig och prismedveten konsument, säger en nöjd Simone Margulies.

Axfood handlas nära nollan efter rapporten som visade på ökad omsättning och ökat resultat. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Under årets andra kvartal ökade dagligvarujätten Axfood omsättningen med 9,3 procent exklusive City Gross till 22 995 miljoner kronor. Det var strax under analytikernas förväntningar, men en större tillväxt än dagligvaruhandeln i stort som ökade med 6,2 procent.

– Vi gör ett starkt kvartal där vi växer betydligt mer än marknaden, fortsätter ta marknadsandelar och får in fler kunder. I en marknad med väldigt hög konkurrens är det ett styrkebesked att fler kunder väljer oss. Willys har en väldigt stark utveckling och även Hemköp går starkt inom sitt segment, säger Axfoods vd Simone Margulies.

– Under andra kvartalet har vi börjat se effektivitetsvinster och resultatet kommer med oss lite mer än under första kvartalet. Vilket är positivt efter en vikande lönsamhet under en tid. 

"Positivt efter en vikande lönsamhet"

Tillväxten i Axfood drivs framför allt av lågspriskedjan Willys där omsättningen ökade med 10 procent jämfört med andra kvartalet 2024. Fler butiker ska byggas och i Bromma och Borlänge ska City Gross bytas ut till Willys.

– Willys har ett jättefint momentum just nu. Tillväxten i koncernen drivs av ökade kundflöden och ökad volym. För att fortsätta ta marknadsandelar så kommer vi fortsätta att expandera Willys som har fler kunder än det finns butiker just nu. Sen handlar det om City Gross där vi har ett stort pågående arbete med att vända kedjan till både tillväxt och lönsamhet. Där vill vi skapa en frisk kärna som vi kan växa från, säger vd:n.

Efter en tid med pressade konsumenter har kundflödet till Willys ökat och enligt Margulies är det något som kommer hålla i sig även framåt.

– Vi har sett en försiktig och prismedveten konsument sedan inflationen började stiga. Där ser vi inga skillnader och jag tror att det är här för att stanna. Willys har en fin tillväxt både i låg- och högkonjunktur och där ser vi inte att det är något som kommer förändras. 

Aktien handlas i sidled

Under andra kvartalet uppgick rörelsemarginalen till 4,1 procent och närmar sig bolagets långsiktiga marginalmål på 4,5 procent. När exakt det målet ska nås är däremot oklart.

– För att nå vårt långsiktiga marginalmål handlar det om att fortsätta driva tillväxt, expandera och investera. Det är långsiktigt mål som vi inte har ett år utkommunicerat för. 

Aktien steg 2,6 procent inledningsvis i fredagshandeln och har sedan 9.30-tiden legat kring nollstrecket. Sedan årsskiftet är Axfood upp 22,5 procent.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;