Så vill Lidl pressa ner matpriserna
Lidl vill utöka antalet butiker i Sverige och har överlämnat en lista till finansminister Elisabeth Svantesson med önskemål om hur det ska gå till, skriver SvD.


I torsdags träffade Lidls Sverigechef Jakob Josefsson finansminister Elisabeth Svantesson, och lantbruksminister Peter Kullgren, tillsammans med andra representanter från dagligvaruhandeln. Lidl vill utöka antalet butiker i Sverige men har önskemål på vad som behöver förändras för att det ska kunna hända.
– Vi har 206 butiker idag och vår målsättning är 300 butiker, säger Jakob Josefsson.

Ett hinder som Lidl pekar på är kommunernas hantering av ansökningar om att etablera livsmedelsbutiker.
”Många kommuner stoppar i dag etableringar med hänvisning till att det finns tillräckligt med livsmedelsbutiker, eller att befintlig handel inte kommer klara sig om en ny aktör etablerar sig på orten”, står det i dokumentet som lämnades över till finansministern från den tyska lågpriskedjan.
Fler lågprisbutiker = lägre priser
Enligt en rapport från 2024 slog Konkurrensverket fast att 102 kommuner saknar en lågprisbutik, vilket innebär att ungefär 1 miljon svenskar inte har tillgång till ett lågprisalternativ i sin kommun.
”Närvaron av lågprisbutiker har i tidigare studier visat sig leda till lägre livsmedelspriser”, skriver Konkurrensverket.
Kritiserar egna metoden
Ett annat hinder är hur avtalen mellan dagligvaruhandeln och fastighetsägarna utformas vid butiksetableringar. Enligt Lidl är det vanligt att avtalen inkluderar krav på att konkurrenter inte får etablera sig i närheten. Samtidigt säger Lidls fastighetsdirektör Carl Balcer att även Lidl har ställt sådana krav vid etableringar.
– Det är inte ovanligt i vår bransch, men generellt vill vi att den möjligheten försvinner, säger Carl Balcer.
