Så vill Lidl pressa ner matpriserna

Lidl vill utöka antalet butiker i Sverige och har överlämnat en lista till finansminister Elisabeth Svantesson med önskemål om hur det ska gå till, skriver SvD.

Lidl vill öka antalet butiker i Sverige från nuvarande 206 stycken till 300. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I torsdags träffade Lidls Sverigechef Jakob Josefsson finansminister Elisabeth Svantesson, och lantbruksminister Peter Kullgren, tillsammans med andra representanter från dagligvaruhandeln. Lidl vill utöka antalet butiker i Sverige men har önskemål på vad som behöver förändras för att det ska kunna hända.

– Vi har 206 butiker idag och vår målsättning är 300 butiker, säger Jakob Josefsson.

Jakob Josefsson
Jakob Josefsson, Sverigechef för Lidl, möter pressen efter mötet med finansministern och landsbygdsministern om de stigande livsmedelspriserna. Foto: TT Nyhetsbyrån

Ett hinder som Lidl pekar på är kommunernas hantering av ansökningar om att etablera livsmedelsbutiker.

”Många kommuner stoppar i dag etableringar med hänvisning till att det finns tillräckligt med livsmedelsbutiker, eller att befintlig handel inte kommer klara sig om en ny aktör etablerar sig på orten”, står det i dokumentet som lämnades över till finansministern från den tyska lågpriskedjan.

Fler lågprisbutiker = lägre priser

Enligt en rapport från 2024 slog Konkurrensverket fast att 102 kommuner saknar en lågprisbutik, vilket innebär att ungefär 1 miljon svenskar inte har tillgång till ett lågprisalternativ i sin kommun.

”Närvaron av lågprisbutiker har i tidigare studier visat sig leda till lägre livsmedelspriser”, skriver Konkurrensverket. 

Kritiserar egna metoden

Ett annat hinder är hur avtalen mellan dagligvaruhandeln och fastighetsägarna utformas vid butiksetableringar. Enligt Lidl är det vanligt att avtalen inkluderar krav på att konkurrenter inte får etablera sig i närheten. Samtidigt säger Lidls fastighetsdirektör Carl Balcer att även Lidl har ställt sådana krav vid etableringar.

– Det är inte ovanligt i vår bransch, men generellt vill vi att den möjligheten försvinner, säger Carl Balcer.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;