Sämre än väntat från Essity – men "begränsad" påverkan från tullar
Både försäljningen och resultatet var sämre än väntat för hygienbolaget Essity. Särskilt har försäljningen i Nordamerika bromsat in. Samtidigt säger sig bolaget vara rätt positionerat för eventuella tullar.
– Vi bedömer att bolaget endast påverkas i begränsad omfattning av de förändrade handelstullarna, skriver vd Magnus Groth i rapporten.


Hygienbolaget Essity har rapporterat för årets första kvartal. När böckerna öppnades var det med en omsättning som landade på 34 976 miljoner kronor, jämfört med väntade 36 077 miljoner kronor.
I rapporten framgår också att Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 2,1 procent under det första kvartalet, vilket även detta var lägre än prognosticerade 4,1 procent.
Lägre försäljningstillväxt i Nordamerika
Fördelat på affärsområden såg den organiska försäljningstillväxten ut så här.
Health & Medical som inkluderar produkter inom bland annat inkontinens, sårvård och kompressionsbehandling, var tillväxten 1,7 procent organiskt. Analytikersnittet låg på +3,5 procent.
Affärsområdet Consumer Goods, hygienprodukter som säljs i detaljhandeln, visade en organisk tillväxt om 2,9 procent. Här låg snittestimatet på +4,5 procent.
Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare under varumärket Tork, ökade försäljningen organiskt med 0,7 procent. Här låg snittprognosen på +3,7 procent
Vd Magnus Groth kommenterar försäljningen i rapporten:
– Tillväxten var huvudsakligen driven av högre priser. Inom Health & Medical och Consumer Goods var volymerna högre medan volymerna var lägre i Professional Hygiene, främst till följd av lägre efterfrågan i Nordamerika, heter det,
Sämre resultat än väntat
Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 4.706 miljoner kronor för det första kvartalet 2025.
I genomsnitt väntades ett justerat ebita-resultat om 4.867 miljoner, enligt Infronts sammanställning av elva analytikers prognoser.
Den justerade ebita-marginalen blev 13,5 procent. Snittestimatet var en marginal på 13,5 procent.
Nettoresultatet landade på 3 083 miljoner kronor, jämfört med 2 477 miljoner kronor samma period förra året.
Begränsad påverkan från tullar
Essitys vd Magnus Groth kallar tullarnas påverkan för "begränsad".
– Essity har försäljning i cirka 150 länder men vi bedömer att bolaget endast påverkas i begränsad omfattning av de förändrade handelstullarna. Vår produktion sker nära våra kunder och konsumenter med cirka 70 produktions-anläggningar världen över.
– För den del av vår verksamhet som ändå påverkas ser vi över våra flöden och arbetar aktivt med att optimera vår produktions- och leverantörskedja.
Följ taggar