Prenumerera

Sämre än väntat från Essity – men "begränsad" påverkan från tullar

Både försäljningen och resultatet var sämre än väntat för hygienbolaget Essity. Särskilt har försäljningen i Nordamerika bromsat in. Samtidigt säger sig bolaget vara rätt positionerat för eventuella tullar.
– Vi bedömer att bolaget endast påverkas i begränsad omfattning av de förändrade handelstullarna, skriver vd Magnus Groth i rapporten.

Essity vd.
Essitys försäljning och resultat var sämre än väntat i det första kvartalet. Foto: Pressbild
Publicerad: 24 apr. 2025, 07:20Uppdaterad: 24 apr. 2025, 08:30
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Hygienbolaget Essity har rapporterat för årets första kvartal. När böckerna öppnades var det med en omsättning som landade på 34 976 miljoner kronor, jämfört med väntade 36 077 miljoner kronor.

I rapporten framgår också att Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 2,1 procent under det första kvartalet, vilket även detta var lägre än prognosticerade 4,1 procent.

Lägre försäljningstillväxt i Nordamerika

Fördelat på affärsområden såg den organiska försäljningstillväxten ut så här.

  • Health & Medical som inkluderar produkter inom bland annat inkontinens, sårvård och kompressionsbehandling, var tillväxten 1,7 procent organiskt. Analytikersnittet låg på +3,5 procent.

  • Affärsområdet Consumer Goods, hygienprodukter som säljs i detaljhandeln, visade en organisk tillväxt om 2,9 procent. Här låg snittestimatet på +4,5 procent.

  • Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare under varumärket Tork, ökade försäljningen organiskt med 0,7 procent. Här låg snittprognosen på +3,7 procent

Vd Magnus Groth kommenterar försäljningen i rapporten:

– Tillväxten var huvudsakligen driven av högre priser. Inom Health & Medical och Consumer Goods var volymerna högre medan volymerna var lägre i Professional Hygiene, främst till följd av lägre efterfrågan i Nordamerika, heter det,

Sämre resultat än väntat

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 4.706 miljoner kronor för det första kvartalet 2025.

I genomsnitt väntades ett justerat ebita-resultat om 4.867 miljoner, enligt Infronts sammanställning av elva analytikers prognoser.

Den justerade ebita-marginalen blev 13,5 procent. Snittestimatet var en marginal på 13,5 procent.

Nettoresultatet landade på 3 083 miljoner kronor, jämfört med 2 477 miljoner kronor samma period förra året.

Begränsad påverkan från tullar

Essitys vd Magnus Groth kallar tullarnas påverkan för "begränsad".

– Essity har försäljning i cirka 150 länder men vi bedömer att bolaget endast påverkas i begränsad omfattning av de förändrade handelstullarna. Vår produktion sker nära våra kunder och konsumenter med cirka 70 produktions-anläggningar världen över.

– För den del av vår verksamhet som ändå påverkas ser vi över våra flöden och arbetar aktivt med att optimera vår produktions- och leverantörskedja.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;