Sandvik sparar för framtiden
Ett rejält besparingspaket som ska vecklas ut successivt de närmaste fem åren, men inga nya finansiella mål. Sandviks kapitalmarknadsdag lär inte rucka på några åsikter om aktien.

I fabriken i Gimo sprutar Sandvik dagligen ut vändskär och verktygshållare till kunder världen över, men någon nyhetsspruta hade bolagets vd Stefan Widing inte laddat när han på tisdagen inledde årets kapitalmarknadsdag där.
Ett par intressanta saker från bolagets besked därifrån är ändå värda att uppmärksamma.
Nya miljardbesparingar: Årliga besparingar på 1 miljard kronor är identifierade i affärsområdet som efter en kommande namnändring ska heta Machining och för att nå dit kommer kostnader på 3 miljarder att belasta resultatet. Stora tal, men både besparingarna och kostnaderna ska materialiseras under perioden fram till slutet av 2030 så grovt uttryckt kan man säga att Sandvik satsar mer långt än högt i det här fallet.
Åtgärderna ska understödja både en ökad regionalisering och tillväxtinitiativ, men lika mycket bör man nog tolka in att det är proaktiva grepp för att kunna upprätthålla en hög rörelsemarginal i ett område där tillväxten är dämpad.
Nya affärsområden: Att stuva om och byta namn på affärsområdena är något av en specialgren för Sandvik och nu är det dags igen. Manufacturing and Machining Solutions ska klyvas i två delar – Machining respektive Intelligent Manufacturing.
Det är bra. Det underlättar för oss utomstående att läsa av hur de mer traditionella och konjunkturberoende verktygsdelarna går (Machining) och sätter samtidigt tydligare fokus på hur den digitala och mjukvarutunga verksamheten (Intelligent Manufacturing) som har byggts upp med flera förvärv de senaste åren faktiskt presterar.
Gamla finansiella mål: De befintliga finansiella målen upprepas och det innebär bland annat ambitioner om en tillväxt på 7 procent och en justerad rörelsemarginal (ebita) på 20-22 procent. Båda gäller över en konjunkturcykel.
Gott så, ändrade mål hade varit en överraskning. För även om gruvverksamheten och nya förvärv kan dra tillväxten så växer den underliggande marknaden för metallbearbetning sakta och att nå 7 procent för hela koncernen är utmanande nog. Motsvarande kan sägas om marginalmålet där Sandvik i fjol landade på 19,2 procent och konsensusprognosen bland analytiker är att Sandvik kommer att röra sig kring den nedre delen av intervallet de närmaste åren.
Slutsats: Gimo må vara ett av Sandviks stora flaggskepp när det kommer till modern och effektiv produktion men det är tveksamt om besökarna på kapitalmarknadsdagen seglar därifrån med en väsentligt annorlunda bild av Sandvikkoncernens hot och möjligheter de närmaste åren. Det vill säga att starka gruvenheter och relativt motståndskraftiga marginaler lockar medan tillväxtpotentialen och lönsamheten i de digitala förvärven fortfarande är små frågetecken.
Kursreaktionen, den var med rätta obefintlig.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
