Prenumerera

Sas lägger ner rutten till Shanghai: ”Obalanserad marknad”

Anders Frick
Anders FrickRedaktör och reporter EFN
Efter den 7 november så flyger Sas inte längre mellan Köpenhamn och Shanghai.
Publicerad: 9 okt. 2024, 13:24Uppdaterad: 9 okt. 2024, 18:57
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Flygbolaget Sas lägger ner flygrutten mellan Köpenhamn och Shanghai, och drar sig därmed helt ur Kina. Enligt Sas presschef Alexandra Lindgren Kaoukji beror det främst på den obalanserade marknadssituationen där kinesiska flygbolag fortsatt kan flyga över Ryssland, vilket kräver 30 procent mindre bränsle än att flyga runt.

Under coronapandemin slutade Sas att flyga från Skandinavien till Peking och Shanghai, men efteråt kom rutten till Peking aldrig igång igen. Och nu är det slutfluget också till och från Shanghai. Från och med den 7 november så flyger Sas inte längre från huvudhubben i Köpenhamn till Shanghai på Kinas östkust.

– Det har blivit en obalanserad marknadssituation där kinesiska flygbolag kan flyga i ryskt flygrum medan vi måste flyga runt hela Ryssland. Efter utvärdering så har vi därför tagit detta svåra beslut om att lägga ner Shanghairutten, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på Sas, till EFN.

Asien fortsatt viktig marknad

Hon poängterar att Kina och övriga Asien är viktiga marknader, och att Sas fortsatt flyger till Tokyo i Japan eftersom den rutten är fortsatt marknadsmässigt hållbar.

– Men just Kina är svårt, på grund av den ojämna konkurrenssituationen, efterfrågan och generella marknadsförhållanden. Förutom den stora kostnadsökningen i form av högre bränsleförbrukning så har vi ju även längre flygtid, säger Alexandra Lindgren Kaoukji.

För två år sedan uttrycktes farhågor om att det skulle bli just flygningarna till och från Asien som skulle drabbas då Sas planerade att göra sig av med tre flygplan av modellen A350-900, tre av modellen A330-300, tre A320neo, en A321 och en Boeing 737-700. Faktum var att två A350-plan lämnade flottan, men en kom sedan tillbaka på nytt leasingavtal. Sas har dessutom ytterligare två A350 på beställning. Även ett av A330-planen som lämnade är idag tillbaka och eventuellt kommer flottan att förstärkas med ytterligare en A330 till våren. Totalt sett består Sas långdistansflotta idag av åtta A330, fyra A350 och tre A321LR-plan.

Följ taggar

Anders Frick
Anders FrickEFN, Redaktör och reporter [email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;