Scania vill köpa Northvolts "kronjuvel" i Västerås
Northvolts konkurs kom som ett bakslag för Sveriges – och Europas – gröna omställning. Nu uppger Scanias vd att bolaget vill köpa batteritillverkarens forskningsanläggning i Västerås och att man för samtal med den svenska regeringen.
– Vi försöker att bilda ett konsortium som kan delfinansiera, säger Christian Levin till Financial Times.

Det var i mitten på mars som Northvolt ansökte om konkurs. Sedan dess har bolaget legat i konkursförvaltaren Mikael Kubus händer.
I samband med att Northvolts ekonomiska kris blottlades i höstas – och bolaget sökte om amerikanskt konkursskydd –så rapporterade Affärsvärlden att lastbilstillverkaren Scania hade Northvolts Västeråsanläggning, Northvolt Labs, i pant.
Northvolts "kronjuvel"
Nu säger Scanias vd, Christian Levin, att de vill köpa loss Northvolt Labs, genom att bilda ett konsortium. Det säger han till Financial Times.
– Vi försöker att bilda ett konsortium som kan delfinansiera men vi kan inte göra det själva. Det är helt enkelt för mycket även för ett stort bolag som vi, säger han.
Enligt Financial Times har högt uppsatta chefer inom Northvolt beskrivit anläggningen i Västerås som företagets "kronjuvel". År 2021 investerade Northvolt omkring 750 miljoner dollar i forsknings- och utvecklingsanläggningen.
Scania – som alltså har pant i anläggningen – ägs av Northvolts största aktieägare, Volkswagen.
För samtal med regeringen
I intervjun med Financial Times uppger Christian Levin att Scania nu för samtal med investerare, Sveriges regering och EU-kommissionen. Samtidigt kallar han Northvolts konkurs för ett "stort problem" för elektrifieringen europeiska bilindustrin.
Redan i höstas rapporterade bland annat SvD Näringsliv att verifieringssteg hoppats över på anläggningen i Västerås, på bekostnad av slutprodukten i Skellefteå.
EFN söker konkursförvaltaren Mikael Kubu.
