Analytikern: Spotify kan bli Sveriges största bolag någonsin
Underhållningsaktierna har gått som tåget på en USA-börs som inlett veckan muntert. Paretos analyschef Stefan Wård tycker att man borde prata mer om Spotify och Netflix, två bolag där han ser långsiktig potential.
– Båda aktierna har rusat iväg så det finns alltid fallhöjd med såhär aggressiva värderingar, men det finns också stor potential sett till tillväxt och vinster där det finns mycket kvar att hämta, säger han.

Under gårdagen så nådde Nasdaq all time high och S&P 500 är på god väg. Särskilt bra har det gått för underhållningsbolagen – där Spotify, Netflix och Disney alla rör sig på rekordnivåer.
– 90 procent av namnen på S&P 500 inom underhållning befinner sig inom 10 procent från sin högsta nivå under det senaste året. Det enda som inte gör det är Warner Brothers, som har problem specifika för dem, sade CNBC-profilen Josh Brown, investerare vid Ritholtz Wealth, i samband med uppgången.
Ser långsiktig potential
Paretos analyschef, Stefan Wård, tycker att det pratas för lite om underhållningsaktier i Sverige.
– Spotify och Netflix har varit i en enormt positiv trend de senaste två åren som är i princip obruten. Jag skulle säga att det hänger ihop med en överraskande stark användartillväxt i kombination med att affärsmodellerna har fortsatt bevisat sig.
Spotify har gått upp med 130 procent senaste året till ett börsvärde på 152 miljarder dollar. Netflix har ökat med nästan 90 procent till ett marknadsvärde på 545 miljarder dollar.
Finns det uppsida kvar i aktierna?
– Absolut men man behöver vara långsiktig. Om jag måste välja en av aktierna så skulle jag föredra Spotify före Netflix, men sen skulle jag tänka på hur de här bolagen kan se ut 2030. Båda aktierna har rusat iväg så det finns alltid fallhöjd med såhär aggressiva värderingar, men det finns också stor potential sett till tillväxt och vinster där det finns mycket kvar att hämta.
– Går man in nu så är det inte säkert att man får samma utväxling på kursen, men om man handlar månadsvis och sätter siktet ett par tre år framåt... Jag känner mig säker på att bolagen kommer vara väsentligt större, men sedan är det inte säkert att bolagen kommer handlas till samma multiplar som i dag.
Varför Spotify före Netflix?
– Marknaden anser att de båda är vinnare, Netflix på streaming och Spotify inom ljudkategorin. Men Spotify har, enligt mig, en ännu starkare ställning inom sitt segment.
Enligt Stefan Wård är det inte otänkbart att Netflix når sitt mål om att gå över 1000 miljarder dollar före 2030. Han utesluter heller inte att Spotify blir "det största svenska bolaget genom tiderna".
– Jag ser potential för Spotify att gå 2-3x i marknadsvärde under resten av detta årtionde. Denna potential baseras på både omsättningstillväxt, drivet av både volym (användartillväxt) och pris, samt fortsatt förbättrade marginaler. Om Netflix står i 1000 miljarder så kommer Spotify minst nå 500 miljarder, tror jag.
Prissättningen en nyckel
Särskilt lyfter han fram de båda bolagens prissättningsförmåga.
– En nyckel är att de kan vrida på priset år efter år, och därmed lyckas med sin marginalexpansion, säger Stefan Wård.
Han betonar att Spotify, som börsnoterades på NYSE 2018, har blivit lönsamt under sin tid som publikt bolag. Dessutom har bolaget förbättrat sin bruttomarginal med fyra procentenheter det senaste året. Här finns, enligt Wård, mycket mer att hämta för att nå deras långsiktiga mål på minst 40%.
Detsamma gäller Netflix.
– Det fanns en tid då folk trodde att Netflix skulle gå i konkurs och de hade en ansträngd balansräkning, men sen har de blivit en total succé. Användartillväxten har exploderat, de har stärkt sina bruttomarginaler och adderat intäktsspår i form av reklam, livesport och spel.
Finansiella instrument i artikeln
