Sjunkande resultat för Hexatronic – Fiber Solutions tynger
Fiberkommunikationsbolaget Hexatronic har rapporterat för det tredje kvartalet. Det gör man med en sjunkande omsättning i årstakt, där valutaeffekter tynger. Det justerade rörelseresultatet backade också.

Nettoomsättningen uppgick till 1 883 miljoner kronor, vilket var 3 procent lägre än under jämförelsekvartalet i fjol. Det motsvarar en organisk tillväxt om 2 procent, medan valutakurseffekter påverkade negativt med 6 procent.
Ebita landade på -56 miljoner kronor (230).
I resultatet ingår engångsposter om 202 miljoner kronor hänförliga till åtgärdsprogrammet inom Fiber Solutions.
Justerat ebita-resultat blev 146 miljoner kronor (230), motsvarande en justerad ebita-marginal om 7,7 procent (11,8).
Kvartalets resultat efter skatt blev -123 miljoner kronor (107).
Tungt för Fiber Solutions
Vd Rikard Fröberg lyfter fram att att affärsområdena Data Center och Harsh Environment bidrog till mer än hälften av koncernens justerade rörelseresultat.
”Affärsområdet Fiber Solutions har fortsatt motvind på marknaden, särskilt i den svaga FTTH-marknaden (fiber till hemmet, reds. anm).”
”Såsom kommunicerades i september har vi därför lanserat ett program för lönsamhetsförbättring för att anpassa våra kostnader och flytta resurser till framtida tillväxtsegment inom Fiber Solutions.”
I rapporten framgår det också att åtgärdsprogrammet som lanserats inom Fiber Solutions är tänkt att nå full effekt i slutet av första kvartalet 2026.
Spår långsammare tillväxt i fjärde kvartalet
Inom Data Center förväntar sig Hexatronic att tillväxten fortsätter, men med ett säsongsmässigt långsammare fjärde kvartal.
"Vi arbetar aktivt för att driva verksamheten mot ytterligare tillväxt och vill investera både organiskt och genom förvärv", skriver vd:n.
Inom affärsområdet Harsh Environment ser bolaget en stabil aktivitet på marknaden och fortsätter arbetet med att gradvis förbättra effektiviteten och lönsamheten i verksamheten, främst i dotterbolaget Rochester Cable.
Orderboken vid utgången av tredje kvartalet var i linje med föregående kvartal och uppgick till cirka 2,5 månaders försäljning.
