SKF faller efter nya mål – flaggar för högre kostnader
Kullagerjätten SKF faller tungt inför tisdagens kapitalmarknadsdag. Detta efter att bolaget lanserat nya finansiella mål för verksamheten efter avknoppningen av fordonsverksamheten och flaggat för höga strukturkostnader de kommande åren.
– Marginalmålen för Industridelen är ambitiösa och skulle SKF nå dit så är potentialen för en fortsatt bra aktieutveckling stor, säger EFN:s analytiker Martin Blomgren.

SKF faller tungt i tisdagens inledande handel och placerar sig i botten av storbolagsindexet OMXS30. Detta efter att bolaget släppt nya finansiella mål och flaggat för höga strukturkostnader de kommande åren.
Klockan 13.00 på tisdagen håller SKF kapitalmarknadsdag.
De långsiktiga finansiella målen över en konjunkturcykel för SKF-koncernen efter separationen av fordonsverksamheten är:
Företaget ser en organisk tillväxt på 4 procent och en justerad rörelsemarginal på mer än 17 procent på medellång sikt, samt mer än 19 procent långsiktigt. Dessutom ska kassagenereringen uppgå till 60 procent och justerad avkastning på sysselsatt kapital 20 procent. Nettoskulden ska vara lägre än två gånger justerad ebitda. Utdelningen ska uppgå till 50 procent av genomsnittlig nettovinst.
För fordonsverksamheten, som ska särnoteras på Stockholmsbörsen under 2026, ger SKF indikativa finansiella ambitioner: Den organiska tillväxten ska vara högre än marknaden över en konjunkturcykel, den justerade rörelsemarginalen ska ligga på en hög ensiffrig nivå och nettoskulden ska vara under en gånger justerad ebitda.
Inför kapitalmarknadsdagen räknade Kepler Cheuvreux med att SKF skulle presentera ett marginalmål för affärsområdet Industrial på 17-19 procent och för Automotive på 6-8 procent. Schweiziska UBS räknade med ett marginalmål på över 18 procent för industridelen och runt 8 procent för fordonsdelen.
Då är potentialen för bra aktieutveckling stor
EFN:s analytiker Martin Blomgren kommenterar SKF:s nya mål:
– Marginalmålen för Industridelen är ambitiösa och skulle SKF nå dit så är potentialen för en fortsatt bra aktieutveckling stor. För Fordonsdelen är målet mer luddigt uttryckt så där vill man gärna höra mer detaljer på kapitalmarknadsdagen idag, säger han.
– Ett argument emot SKF i förhållande till en del andra svenska verkstadsbjässar är att den strukturella tillväxten är svår att bli upphetsad över, och det argument understryks av det organiska tillväxtmålet på 4 procent
Hela SKF-koncernen tidigare finansiella mål var en omsättningstillväxt på 5 procent och en justerad rörelsemarginal på 14 procent. Bolaget har de senaste fem åren i genomsnitt legat kring ungefär 12 procents justerad rörelsemarginal, alltså ungefär två procentenheter under marginalmålet.
SKF flaggar också för strukturkostnader för att optimera industriverksamheten. Investeringar kommer att öka till motsvarande 5 procent av omsättningen på medellång sikt och på längre sikt 3,5 procent. Detta kommer att leda till höga jämförelsestörande kostnader på 5 miljarder kronor från och med fjärde kvartalet 2025 till och med 2028, varav 1,5 miljarder kronor är icke-kassaflödespåverkande.
Separationen av fordonsverksamheten väntas leda till ytterligare kostnader på 1,5 miljarder kronor.
SKF:s största ägare är familjen Wallenbergs onoterade investmentbolag FAM följt av aktivistfonden Cevian.
Följ taggar

