Verkstadsjätten tar klivet in i finrummet

SKF är idag ett av börsens lägst värderade verkstadsbolag. Inte minst för att marginalerna klappat ihop i sämre tider. Nu ska den väsentligt mindre lönsamma fordonsdelen knoppas av och frågan är om helheten är köpvärd.

Ellinor Beckett
Ellinor BeckettAnalysredaktör EFN
SKF kullager. Foto: TT Nyhetsbyrån.

SKF erbjuder produkter och tjänster för att saker ska kunna rotera. Foto: TT

Publicerad: 1 okt. 2024, 24:00Uppdaterad: 1 okt. 2024, 07:44

SKF, som historiskt haft epitetet ”fulverkstad”, då koncernen haft lägre marginaler än de höglönsamma verkstadskollegorna, kommer att få helt annan karaktär när fordonsdelen separeras och noteras på börsen för sig. Aktiemarknaden har handlat upp aktien 8 procent sedan nyheten kom, trots ett pärlband av nyheter kring det dystra humöret i bilbranschen.

Aktiemarknaden odelat positiv

Det var en välkommen kursskjuts för SKF:s aktieägare. På fem år har aktien gått rejält mycket sämre än börsens breda index – 32 procent jämfört med 93 procent. De senaste åren kan summeras till vd-byte, ifrågasatt strategi och vikande försäljning – men trots detta också en stärkt marginal i år.

Förslaget innebär att SKF:s aktieägare får det nya bolaget i utdelning i början av 2026. Några uppdaterade finansiella mål för bolagen efter separationen har ännu inte kommit och lär dröja några månader.

Det är inte konstigt att aktiemarknaden tagit emot den planerade separationen med iver. Som renodlat industribolag finns potential för SKF att höja sin nuvarande marginal för det som blir kvar norr om 15 procent. Fordonsdelen, med sin låga ensiffriga rörelsemarginal, utgör nästan 30 procent av försäljningen, men står för blott 12 procent av rörelseresultatet enligt senaste årsredovisningen.

Största ägare

Kapital

Röster

FAM (Wallenberg)

15%

29%

Cevian

7,9%

5%

Vanguard

3%

1,9%

Blackrock

3%

1,9%

Harris Associates

2,8%

1,8%

Källa: Holdings

Marginalexpansion ger uppsida

En enkel skiss på varderas dels framtida intjäning och skilda värderingsmultiplar synliggör framtida potential i aktien. En multipel på 15 gånger vinsten för industridelen och 10 för fordondelen ger ett pris på cirka 260 kronor per aktie, vilket är 30 procent från dagens nivåer. Värderas båda delar till 15 gånger rörelseresultatet och vi justerar för vardera dels skuldsättning, indikeras ett börsvärde väsentligt högre än så.

I den enkla kalkylen har vi räknat med en rörelsemarginal på 15 procent för industrin och 5 procent för avknoppningen. Vi räknar med en omsättning i år till motsvarande första halvåret, vilket innebär en nedgång på 3 procent, jämfört med året innan. Nästa år, då jämförelsetalen är låga, räknar vi med en tillväxt på 5 procent enligt målet. Idag är den justerade rörelsemarginalen 16,3 respektive 5,7 procent.

Industri 2025P

Fordon 2025P

Nettoomsättning (mkr)

74 300

31 300

Rörelsemarginal

15%

5%

Rörelseresultat (mkr)

11 100

1 565

Resultat före skatt (mkr)

9 700

1 035

Årets resultat* (mkr)

7 250

777

Vinst/aktie (kr)

16

1,70

P/E 15E

P/E 10E

Aktiekurs, kr (idag 202)

240

17

Källa: Skribentens egna prognoser. *Finansiella kostnader och skatter i linje med ifjol

Man kan alltså med relativt konservativa antaganden om såväl tillväxt som lönsamhet argumentera för att det finns en uppsida i kursen på nära 30 procent. Med samma antaganden kan man också argumentera för att man till dagens kurs får fordonsdelen ”på köpet”. Man kan dessutom dra paralleller till exempelvis Alfa Laval som med liknande rörelsemarginal som SKF:s industriverksamhet handlas till P/E 23 och EV/EBIT 17 för nästa år.

Den enklaste slutsatsen, vilket de flesta redan tagit fasta på, är att marginalexpansionen kommer att göra att man vill äga industridelen, men det kan likaväl bli fordonsdelen som blir intressant. Där kan det finnas mer potential i renodlingen, till exempel vad det gäller lönsamheten. Lång historik med haltande lönsamhet och låg värdering innebär ofta att lyckade långsiktiga strukturförändringar belönas med stora börsuppgångar.

Den med gott minne minns att Essity var aktien i princip alla investerare ville ha vid avknoppningen från SCA – men det är SCA:s kurs som gått väsentligt bättre än Essitys sedan dess. Samma mönster går även att hitta i Sandviks avknoppning av Alleima.

Fakta: SKF

Svenska kullagerfabrikens huvudkontor ligger i Göteborg och grundades 1907.

Produkterna används till saker som roterar, till exempel till snurran i ett vindkraftverk eller för att tågens hjul ska snurra så effektivt som möjligt. Det gör dem relevanta inom det starkt växande temat energieffektivisering. Försäljningen sker i 130 länder och tillverkning finns i 21 av dem.

Ordförande är före detta Electroluxchefen Hans Stråberg, som innehar samma post i Atlas Copco och sitter i Investors styrelse. Vd sedan tre år tillbaka är gamla SAS-vd:n Rickard Gustafson. Han äger aktier i bolaget för 7 miljoner kronor.

SKF – köpvärt redan nu

SKF:s värdering har enklast förklarats av den låga marginalen och högre konjunkturkänslighet än många branschkollegor. En marginal som kullagerjätten redan bevisat kunnat försvara i år, trots vikande marknad. Nu kom dessutom nyheten om att fordonsdelen ska särnoteras. Liknande avknoppningar, till exempel av Trelleborgs sålda däckverksamhet, har varit framgångsrika.

Vid avknoppningar likt denna är det stora kapitalflöden som driver aktiekurser. Vilken del som kommer att anses mer köpvärd kan ändras snabbt. Så småningom blir värderingen viktig igen när eventuella köp- och säljtryck i samband med noteringen lagt sig. Det är förstås inte förrän noteringskursen blir känd som man verkligen kan ta ställning. Men det är lång tid kvar tills separationen sker och redan idag är helheten köpvärd. Inte minst då industridelen i sig motiverar en kursuppgång härifrån.

”Köp SKF när det är som dyrast” brukar det låta. Aktien, blir ofta som dyrast precis när konjunkturen i efterhand visat sig bottnat och vinsten är som lägst. Trots att de flesta verkar tro på ljusare tider nästa år är aktien fortsatt billig, även efter uppgången som utlöstes av avknoppningsnyheten. Frågan är om den gamla sanningen slutat gälla – eller om det helt enkelt är för tidigt att köpa. Det finns absolut risk för besvikelser i årets tredje kvartal, inte minst vittnar antalet vinstvarningar om det, men på ett års sikt är aktien köpvärd.

SKF

Börsvärde: 92 miljarder kr

Aktiekurs: 203 kr

Rekommendation: Köp på 12 månaders sikt

För: SKF lyfter snabbast när konjunkturen vänder och nu hägrar dessutom en avknoppning som marknaden älskar.

Emot: Andra halvan av 2024 blir en besvikelse och vi har kanske inte sett botten i kursen än.

SKF
Ellinor Beckett
Ellinor BeckettEFN, Analysredaktör

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;