Skistar minskade omsättningen och resultatet
Skidbolaget Skistar minskar omsättningen och resultatet under första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Bokningsläget skrivs som stabilt trots en minskning med 3 procent.
Omsättningen i skidbolaget uppgick till 212 miljoner kronor, en minskning på 3 procent från 220 miljoner kronor samma period förra året. Det visar rapporten för Skistars första kvartal, perioden september-november, i bolagets brutna räkenskapsår. Att tillväxten minskade i kvartalet förklaras med att anläggningarna var stängda under november.
Rörelseresultatet minskade med 4 procent och landade på minus 482 Mkr jämfört med fjolårets förlust på 464 Mkr. Försäljningen online ökade med 9 Mkr och i Skistars fysiska butiker minskade försäljningen med 2 Mkr. Totalt ökade försäljningen med 6 procent under perioden.
”Med en stabil efterfrågan så ser vi att många väljer att prioritera sin fjällsemester trots den svagare konjunkturen", skriver Stefan Sjöstrand i vd-ordet, och presenterar ett stabilt bokningsläge inför vintersäsongen.
Bokningsläget under kvartalet minskade med 3 procent vilket förklaras med en månads senare öppning jämfört med fjolårets rekordtidiga säsongsstart, och därför färre gästnätter.
"Vi har en stabil efterfrågan med en hög beläggning och ett bra bokningsläge från julankomsterna fram till sportloven, som innebär att mer än 80 procent av säsongens bedömda totala logiförsäljning redan är uppbokad enligt plan", skriver Sjöstrand, inför Skistars 50-års jubileum 2025.
Tidigare i december på årsstämman fattades beslut om en vinstutdelning på 2,80 kronor per aktie.
Sedan årsskiftet har aktien lyft 37 procent.