Sobis vd: Två faktorer bakom försäljningssuccén

Specialistläkemedelsbolaget Sobi överträffade Infronts konsensus för läkemedlet Gamifant i det tredje kvartalet 2025 med 30 procent. Försäljningen landade på 733 miljoner kronor i kvartalet jämfört med det väntade värdet på 563 miljoner kronor.

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Sobis vd Guido Oelkers ser två faktorer bakom Gamifants försäljningsutveckling i tredje kvartalet.

"Två effekter. Först och främst tycker jag att teamet gör ett fantastiskt jobb. Momentumet fanns redan där innan vi lanserade den sekundära HLH-indikationen (hemofagocyterande lymfohistiocytos, ett tillstånd som karaktäriseras av okontrollerad inflammation, Direkts anm), vilket vi gjorde under tredje kvartalet. Men sedan hjälpte sekundär HLH oss att expandera produkten ytterligare. Så det ligger verkligen bakom produkten. Produkten har stor potential och vi är tacksamma för att göra den till en mer global produkt", säger Guido Oelkers till Nyhetsbyrån Direkt.

I början av oktober i år uppgav SEB att läkemedlet Gamifant har potential att bli världens bäst säljande läkemedel. Nyhetsbyrån Direkt ställer frågan hur Sobis vd ser på det.

"Vi genomför nu en studie inom en mycket bred indikation som kallas IDS. Detta är interferon gamma-driven sepsis, och detta drabbar 20 procent av sepsispatienter, som vi kan se idag", säger Sobis vd och fortsätter "det finns ett enormt ouppfyllt medicinskt behov. Vi tror att Gamifant då kan bli en mycket betydande produkt. Om det nu är världens största produkt, är jag inte säker på men vi vet att det kommer att vara extremt viktigt för att vi ska kunna hjälpa till att rädda liv".

Sobi väntas i samband med sitt bokslut för 2025 ge en uppdatering för fas 2a-studien Embrace som utvärderar Gamifant vid behandling av en form av blodförgiftning (interferon gamma-driven sepsis). IDS-indikationen vänder sig mot ungefär 20 procent av sepsispatienterna som i USA totalt uppgår till 2 miljoner individer. IDS-indikationen väntas därmed beröra runt 0,4 miljoner patienter.

Sobis vd Guido Oelkers vill däremot inte gå händelserna i förväg utan vill först syna resultaten från Embrace-studien.

"Vi vill leverera resultat och därefter berätta för er vad det betyder finansiellt, men indikationen är mycket stor", säger Sobis vd.

Det primära målet för Embrace-studien utvärderar så kallad Sofa-poäng (Sequential Organ Failure Assesment). Poängsystemet utgår från sex olika områden med olika poäng för varje del. Det omfattar andning, hjärta/kärl, levervärden, njurfunktion och neurologiska system (respiratory, cardiovascular, hepatic, coagulation, renal and neurological systems).

"Det skulle vara ett starkt resultat om vi visar en signifikant skillnad jämfört med en kontrollgrupp", säger Guido Oelkers.

I ett sekundärt mål kommer Embrace-studien att utvärdera överlevnad.

För RSV-läkemedlet Beyfortus, där Sobi får royalty från sin partner Sanofi, låg försäljningen i kvartalet på 1.166 miljoner kronor. Här väntades intäkter om 1.499 miljoner kronor enlligt Infronts konsensus, vilket innebär att utfallet inkom 22 procent under analytikernas förväntningar.

Enligt Sobis vd råder det vanligen en osäkerhet kring säsongsstarten och lagernivåer, vilket uppges vara en fråga för Sanofi. Med stöd av en undersökning utifrån över 100 läkare uppges RSV-säsongen ha startat senare i år än tidigare år. En majoritet av läkarna som svarade på undersökningen uppges samtidigt inte förvänta sig en nedgång i antalet RSV-fall.

"Låt oss vänta på Sanofi, men vi kan åtminstone säga att produkten är konkurrenskraftig. Det finns en mycket hög preferens här för Beyfortus jämfört med den andra antikroppen", säger Guido Oelkers.

Bland konkurrenterna till Beyfortus finns amerikanska Mercks Enflonsia.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;