Sparbankerna tar strid mot spelmissbruk: ”Lidande”

Snart drar Sveriges Sparbanker i gång en utbildning för 3 500 av sina medarbetare runtom i landet.
Målet: att motverka spelproblem bland bankernas kunder.
– Det handlar om att komma åt ett stort samhällsproblem som orsakar lidande, överbelåning och ofta också familjeproblem hos spelberoende bankkunder, säger Björn Elfstrand, vd på Sparbankernas Riksförbund, till TT.

Splitbild på Björn Elfstrand och en kvinna som spelar på casino.
Björn Elfstrand, vd på Sparbankernas Riksförbund, vill motverka spelmissbruk. Foto: TT / Pressbild
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Storvinster varvade med transaktioner till spelbolag – och kunder som söker nya krediter.

Två varningssignaler som som ska hjälpa Sveriges Sparbanker att identifiera potentiella spelmissbrukare.

Enligt förbundets vd Björn Elfstrand är spelberoende ett växande samhällsproblem som kan leda till överbelåning och stort lidande, både för individ och anhöriga – något som bankerna ofta möter i sin vardag. 

Målet med utbildningen är att ge medarbetarna bättre verktyg för att upptäcka och hantera spelrelaterade problem.

Frågan om integritet är så klart känslig, men enligt Elfstrand handlar det inte om att systematiskt kartlägga kunders beteenden. 

– Vi skannar inte våra kunder. Men om en kund kanske tagit mycket småkrediter, tillfälliga sms-lån eller vill höja lånebeloppet på huset, kan vi ställa frågan om spelberoende och ge råd, säger han.

Kommer att erbjudas hjälp

Banken lägger sig inte i om en kund spelar och vinner – det är först när spelandet får negativa ekonomiska konsekvenser som åtgärder kan tas.

– Det är först när en kund börjar förlora pengar och spelmissbruket går överstyr som det kanske upptäcks. Riskerar kunder att spela bort stora belopp är det också skäl att neka dem lån, säger Elfstrand.

De kommer även att erbjudas hjälp.

Hur kunderna kommer att reagera på att banken uppmärksammar deras spelvanor återstår att se. Elfstrand hoppas att initiativet tas emot positivt.

– Vi hoppas att de ser det som en möjlighet att få stöd i tid. Som bank är det viktigt att ta ansvar genom att ge finansiell rådgivning, men vi kan även lotsa till mer hjälp om kunden önskar det, säger han.

Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reporter[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;