Specialisten med stor kostym att fylla
Spontant känns plast och personbilar som en illavarslande kombination, utan varken strukturell tillväxt, höga vinster eller en premievärderad aktie. Men aktien har ännu klarat sig väl.

En trög bilproduktion och dollarförsvagning har slagit hårt mot underleverantören KB Components. Den organiska tillväxten har gått från plus till minus och lönsamheten försämrats. Flera förvärv har dessutom drivit upp skuldsättningen.
Underleverantörer ska värderas lågt. Prishöjningar är ofta knepigt och leverantörerna blir hårt pressade när slutkunden får problem. Är balansräkningen dessutom belånad kan vikande vinster få smärtsamma konsekvenser för aktieägarna.
Men KB Components, tidigare AB Konstruktions-Bakelit, värderas inte lågt. Aktien värderas snarare likt en verkstadsstjärna. Det kan tyckas märkligt, men om framtiden finns stora förhoppningar.

KB Components
Plastmaterialet bakelit uppfanns under tidigt 1900-tal av den amerikanska kemisten Leo Baekeland. Plastmaterialet var syntetiskt, stryktåligt och kunde tillverkas i stor skala. Leo Baekelands tidigare uppfinning, fotopapperet Velox, såldes till George Eastman, ett patent som möjliggjorde succén Eastman Kodak.
KB Components grundades 1947 och har i dag 300 maskiner som via formsprutning tillverkar plastkomponenterna. Tillverkningsmetoden innebär att material värms, formas och pressas. Totalt har bolaget 14 produktionsanläggningar i Europa, Nordamerika och Mexiko.
Tillverkningsmetoden och plastkomponenterna kan fylla många behov. Industriella fönster till Assa Abloy, konstruktionsfilm till Byggmax och belysningsarmatur till Philips är andra exempel på produkter som tillverkas.
I KB Components verkstad kan bland annat fräs- och gnistmaskiner upp till 50 ton repareras och underhållas.
Dollar och flaskhalsar
Och dollarförsvagningen? Alla kontrakt skrivs i amerikanska dollar och när pengarna omvandlas till svenska kronor får det konsekvenser i resultaträkningen. I år stora och negativa. Den organiska tillväxten var minus 8 procent i andra kvartalet, justerat för valuta plus 6. Övergående och inget att bekymra sig för, enligt aktiemarknaden.
Lätta och tunga fordon står för hälften av försäljningen. Den hårda plasten används bland annat till instrumentpaneler, stolar och utvändiga skydd.
Var och i vilken takt bilmodeller produceras är avgörande för efterfrågan hos plastspecialisten från Örkelljunga. Volvo EX90 i Charleston och Rivian R1 i Windsor kunde blivit bra. Men trög produktion har fått direkta effekter i KB Components produktionsanläggningar. Aktien och framtiden handlar dock om två andra bilmodeller. Storsäljaren Volvo XC60 ska börja produceras i Charleston och tillverkningstakten av nästa generation Rivian, modellen R2, ska öka successivt. Båda kan ge full fart på efterfrågan hos KB Components.
Till stämman lämnar Erling Levin posten som ordförande efter totalt 45 års tjänstgöring i bolaget. Ny ordförande är Stefan Andersson, klar majoritetsägare och vd sedan 2009, året då hans familjebolag köpte nästan 70 procent av aktierna från grundarfamiljen Månson.
Ny vd sedan den 1 september är Magnus Andersson. I bagaget har han flera marginalhöjande bolagsresor, bland annat från Trelleborg som ansvarig för divisionen Seals & Profiles. Och finanschefen Michael Grindborn, tidigare på börsnoterade Balco, påbörjade sin tjänst i augusti.
Tillväxt med försiktighet
Jag räknar med 10 procents tillväxt kommande år, inkluderat förvärv. Till skuldjusterade bolagsvärdet adderas 100 miljoner i skuld per år. Rörelsemarginalen antar jag till 8 procent i år, vilket innebär ett svagt andra halvår. Den antas stiga marginellt 2026 och 2027. Det är försiktigt och lägre än konsensus.
I relation till rörelseresultatet är varken vinst- eller skuldjusterade multiplar höga, billigt är kanske en överdrift. Skulden är ännu ingen fara med nuvarande kassaflöde, men cirka två gånger ebitdaresultatet i årstakt kräver disciplin.
Att förvärva vinster är ett sätt att öka börsvärdet och få fart på aktien. Det har redan åstadkommits. Och genom bolagsköpen har KB Components både adderat till utbudet och försäljningsregionerna.
Men skuldsättningen begränsar storleken på framtida förvärv, volymerna har sjunkit och valutamotvinden kommer att hålla i sig kommande kvartal. Konjunkturberoendet är uppenbart.
Ambivalent på läktaren
Bolaget har svällt rejält, kostymen har blivit stor. Nu gäller det att försäljningen och vinsten stiger med befintliga produkter, kunder och struktur.
Produktionen av Volvo XC60 och Rivian R2 borde få bra fart på den organiska tillväxten. I bästa fall med hjälp från en återhämtad konjunktur inom övriga produktsegment.
KB Components är specialiserat, har lång historik och produkter med tydligt kundvärde. Man vill äga aktien. Men, en skuldsatt underleverantör till rimliga multiplar och vikande resultat? Tveksamt.
Eller ingen aning, är det enda ärliga svaret. Då hamnar man ambivalent och frustrerad på läktaren. Dollarn kan bli en riktig käftsmäll när nuvarande kvartal presenteras. Det kan få aktien i rörelse och skapa ett köptillfälle. Dessutom med välbehövlig likviditet. Avvakta.
Period | 2025E | 2026E | 2027E |
|---|---|---|---|
Nettoomsättning, mkr | 2993 | 3292 | 3621 |
Tillväxt | 10% | 10% | 10% |
Ebitresultat, mkr | 239 | 296 | 362 |
Ebitmarginal | 8% | 9% | 10% |
Vinst efter skatt, mkr | 150 | 194 | 245 |
Vinst per aktie | 2,67 | 3,46 | 4,38 |
P/e | 19,3 | 14,9 | 11,7 |
Ev/Ebit | 14,7 | 12,2 | 10,3 |
Räntor och skatt beräknade i årstakt | Källa: EFN Finansmagasinet |
KB Components
BÖRSVÄRDE 2,8 miljarder kronor
AKTIEKURS 51,40 kronor
REKOMMENDATION Avvakta
FÖR: Styrning och ägare med beprövad historik. Nya modellserier och ökade produktionstakt kan få fart på volymerna.
EMOT: Bedrövlig likviditet i aktien. Leverantör till underleverantörer. Valutakänsliga vinster.
Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet. Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj. Aktiekurs avser stängningskurs den 8 september.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
