Spelbolagen har greppet om Premier League
När engelska Premier League drar igång sin 34:e säsong till helgen har majoriteten av matchtröjorna en gemensam nämnare. 11 av 20 klubbar bär nämligen spelbolagsnamn på bröstet – vilket har varit lukrativt för ligan, men också massivt kritiserat. Det skriver Bloomberg.

– Spelbolag är väldigt beroende av fotboll för sina vinster, säger Christina Philippou, docent i redovisning och sportekonomi vid University of Portsmouth.
– De har också gott om pengar, tillägger hon.
Spelbolag blev allt mer exponerade på fotbollspelarnas matchtröjor i början av 2000-talet. Utvecklingen skedde i samband med den brittiska spellagen som infördes år 2005 och tillät spelreklam i både tv och radio.
I dag är de flesta spelbolagsponsorer registrerade i Östasien och europeiska "skatteparadis" som Isle of Man och Gibraltar. Fulham, Bournemouth, Burnley och Wolverhampton är alla sponsrade av bettingsajter licensierade av TGP Europe – som tidigare bötfällts av landets tillsynsmyndighet. Spelbolaget lämnade då den brittiska marknaden, vilket innebär att lokala supportrar inte ens kan ta del av deras produkter.

Spelbolagens sista säsong
Med tiden har kritiken mot spelbolag som sponsorer vuxit kraftigt. Motståndarna menar att spelreklam slår direkt mot dem som kämpar med spelberoende.
Från och med nästa säsong förbjuder Premier League spelbolag som sponsorer på matchtröjornas framsida. Beslutet kommer efter att den brittiska staten hotat med att reglera sponsoravtalen. Spelbolagen får däremot fortfarande synas på tröjornas ärmar och på arenans reklamskyltar.
Nästa giv: Techbolagens tur
Den enda branschen som varit i närheten av lika stor som spelbolagens dominans är teknikbolagen.
På 90-talet prydde teknik- och telekombolag tröjorna i nästan tre fjärdedelar av ligans klubbar. Nu spekuleras det i att branschen kan göra comeback när spelbolagen snart tvingas lämna. En av dem som tror på teknikens återtåg är Christina Philippou – särskilt med tanke på kryptoboomen och AI:s stordåd.
Följ taggar
