Spelbolagen har greppet om Premier League

När engelska Premier League drar igång sin 34:e säsong till helgen har majoriteten av matchtröjorna en gemensam nämnare. 11 av 20 klubbar bär nämligen spelbolagsnamn på bröstet – vilket har varit lukrativt för ligan, men också massivt kritiserat. Det skriver Bloomberg.

Majoriteten av lagen i Premier League har spelbolag som stora sponsorer. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

– Spelbolag är väldigt beroende av fotboll för sina vinster, säger Christina Philippou, docent i redovisning och sportekonomi vid University of Portsmouth.

– De har också gott om pengar, tillägger hon.

Spelbolag blev allt mer exponerade på fotbollspelarnas matchtröjor i början av 2000-talet. Utvecklingen skedde i samband med den brittiska spellagen som infördes år 2005 och tillät spelreklam i både tv och radio.

I dag är de flesta spelbolagsponsorer registrerade i Östasien och europeiska "skatteparadis" som Isle of Man och Gibraltar. Fulham, Bournemouth, Burnley och Wolverhampton är alla sponsrade av bettingsajter licensierade av TGP Europe – som tidigare bötfällts av landets tillsynsmyndighet. Spelbolaget lämnade då den brittiska marknaden, vilket innebär att lokala supportrar inte ens kan ta del av deras produkter.

Svenska målvakten Robin Olsen i en gul matchtröja med sponsorn Betano över bröstet.
Svenske målvakten Robin Olsen spelade i Aston Villa mellan 2022-2024, vars största sponsor är spelbolaget Betano. Foto: TT Nyhetsbyrån

Spelbolagens sista säsong

Med tiden har kritiken mot spelbolag som sponsorer vuxit kraftigt. Motståndarna menar att spelreklam slår direkt mot dem som kämpar med spelberoende.

Från och med nästa säsong förbjuder Premier League spelbolag som sponsorer på matchtröjornas framsida. Beslutet kommer efter att den brittiska staten hotat med att reglera sponsoravtalen. Spelbolagen får däremot fortfarande synas på tröjornas ärmar och på arenans reklamskyltar.

Nästa giv: Techbolagens tur

Den enda branschen som varit i närheten av lika stor som spelbolagens dominans är teknikbolagen.

På 90-talet prydde teknik- och telekombolag tröjorna i nästan tre fjärdedelar av ligans klubbar. Nu spekuleras det i att branschen kan göra comeback när spelbolagen snart tvingas lämna. En av dem som tror på teknikens återtåg är Christina Philippou – särskilt med tanke på kryptoboomen och AI:s stordåd.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;