SSAB ökar fokus på premiumstål – nytt mål till 2035
Stålbolaget SSAB ska accelerera tillväxten inom sitt premiumerbjudande, med fokus på de mest attraktiva kundsegmenten. Målet är att premiumerbjudandets andel av koncernens totala leveranser ska uppgå till 65 procent omkring 2030 och 75 procent till 2035, jämfört med 55 procent i dag.
Det skriver SSAB i ett pressmeddelande inför tisdagens kapitalmarknadsdag i Oxelösund.

Enligt bolaget lägger strategin grunden för att leverera mer unikt kundvärde genom mer avancerade premiumstål och mervärdestjänster, vilket resulterar i en högre och mer stabil lönsamhet.
”SSAB har byggt ledande positioner i våra mest värdeskapande segment och vi har ökat premiumerbjudandet, vilket har stärkt vår lönsamhet. För att öka takten under SSAB:s nästa fas, investerar vi i mer premiumkapacitet och bättre kostnadseffektivitet”, kommenterar SSAB:s vd Johnny Sjöström.
Vidare upprepar SSAB att investeringskostnaden för det nya stålverket i Luleå om 4,5 miljarder euro kommer att förbättra ebitda-resultatet med mer än 5 miljarder kronor.
”De övriga initiativen som presenteras på kapitalmarknadsdagen, inklusive tillväxt i SSAB Special Steels och förbättringar inom Tibnor och Ruukki Construction, kommer att addera ytterligare cirka 4 miljarder kronor i förbättring i ebitda över en konjunkturcykel”, skriver SSAB.