Stigande resultat för Academedia
Academedia har öppnat böckerna för det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det gör man med ett stigande rörelseresultat. Samtidigt reviderar bolaget sina finansiella mål och sin utdelningspolicy.

Utbildningsföretaget Academedia redovisar ett justerat rörelseresultat på ebita-nivå om 182 miljoner kronor (166) för det första kvartalet (juli-september) i det brutna räkenskapsåret 2025/2026.
Det justerade rörelseresultatet är rensat för eventuella jämförelsestörande poster och redovisningsstandarden IFRS 16. Det här kvartalet fanns det inga jämförelsestörandeposter.
Nettoomsättningen steg till 4.101 miljoner kronor (3.842). Den organiska tillväxten var 6,2 procent (6,0).
Den justerade ebita-marginalen blev 4,4 procent (4,3).
Rörelseresultatet uppgick till 292 miljoner kronor (272) med en rörelsemarginal på 7,1 procent (7,1).
Resultatet före skatt steg till 106 miljoner kronor (93).
Resultat efter skatt landade på 82 miljoner kronor (80). Resultatet per aktie blev 0:82 kronor (0:79).
Reviderar finansiella mål
Strax före att delårsrapporten offentliggjordes meddelade Academedia att bolagets styrelse har reviderat de finansiella målen och utdelningspolicyn.
I de uppdaterade finansiella målen ändras lönsamhetsmålet till en årlig justerad ebita-marginal om 7–8 procent, från tidigare mål om justerad ebit-marginal på 7–8 procent. ”Detta för att bättre spegla bolagets förvärvsfokus”.
Vidare uppger Academedia att ”för att förenkla och tydliggöra bolagets utdelningspraxis” har utdelningspolicyn uppdaterats genom att alternativ till kontant utdelning tas bort från ordinarie utdelning.
Målet om en omsättningstillväxt på 5-7 procent per år, exklusive större förvärv lämnas oförändrat. Även skuldmålet lämnas oförändrat.
