Stigande riskpremie för Hedin bil: ”Det stora bekymret”
Bilåterförsäljaren Hedin Mobility Group redovisar ett svagt tredje kvartal och en något högre skuld, vilket fått kreditspreaden att stiga och obligationspriset att falla något. Samtidigt har skuldsättningen i relation till EBITDA förbättrats kraftigt under året.
– Tolkningen är att marknaden fortfarande ser att risken för bolaget är förhöjd, säger Christian Svanfeldt, senior kreditanalytiker på Danske Bank.

På torsdagen rapporterade Hedin Mobility Group för det tredje kvartalet. Bolaget uppvisade en svagare försäljning samtidigt som bolagets samlade skuld stigit till 6,8 miljarder kronor jämfört med 6,6 miljarder vid årets början.
Samtidigt har balansräkningen förbättrats avsevärt under året. Nettolåneskulden i relation till EBITDA har gått från 78,15 vid årets början till 11,4.
Vd Anders Hedin beskrev kvartalet som ”utmanande”, men med tecken på ”återhämtning i premiumsegmentet”.
Bolaget är inte noterat, men publicerar kvartalsrapporter då bolaget 2023 ställde ut ett obligationslån på 1 miljard kronor med förfallodatum i juli 2026. Ett sådant lån är förenat med vissa finansiella villkor, så kallade kovenanter, där skuld och räntekostnader kopplas till rörelseresultatet (ebitda).

Stigande riskpremie efter rapporten
Mölnsdalsbaserade Hedin Mobility Group ägs till 25 procent av fastighetsmiljardären Erik Selin, medan resten ägs av familjen Hedin.
Den senaste rapporten har fått kreditspreaden att stiga något, vilket signalerar ett fallande obligationspris och att investerare kräver en högre riskpremie. Samtidigt är nivån fortfarande långt under topparna i samband med Liberation Day.
Obligationen handlas i dag till en kurs på 97,8 kronor, jämfört med lägsta priset den 11 april då obligationen handlades till en kurs på 90,2 kronor.
Om Hedin Mobility Group-obligationen
Handlas just nu till en kurs på 97,8 kronor, vilket innebär priset du betalar för något som kommer att betala tillbaka 100 kronor vid förfall (i juli 2026) så länge som emittenten inte får problem.
Priset handlas som inversen till kreditspreaden – när spreaden går upp, går priset ner.
Den relaterade avkastningen är 11,2 procent.
Kupongräntan (den årliga räntebetalningen som obligationen ger) är på 7,6 procent.
– Tolkningen är att marknaden fortfarande ser att risken för bolaget är förhöjd, även om den tydligt minskat under de senaste två kvartalen. Nu ökar kreditspreaden något igen efter kvartalsrapporten, säger Christian Svanfeldt, senior kreditanalytiker på Danske Bank som bevakar Hedin Mobility Group.
Efterfrågan ett bekymmer
Han beskriver Hedin Mobility Groups verksamhet som placerad i en ”cyklisk bransch”.
– Det stora bekymret är konsumenternas efterfrågan på bilar i kombination med hela det stora skiftet till elbilar. Hedin Mobility Gorup har en stor stock med leasingbilar ute där man har ett åtagande att köpa tillbaka elbilarna till ett fast pris, vilket har lett till en mismatch mellan återköpspriset och vad de kan sälja begagnade elbilar till.
– De har tvingats sälja elbilarna mycket billigare.
Enligt Christian Svanfeldt är konsumentförtroendet dock på väg att återhämta sig. Den tydliga cyklikaliteten kan då gynna Hedin Mobility, eftersom bolagets belåning måste ses i relation till intjäningen.
– Det kan vända snabbt om cykeln vänder för Hedin Mobility, även om belåningen är hög.
Under fjolåret avslöjade Dagens industri att förlusterna i Hedin Mobility Group har skenat i spåren av flera uppköp och att bolaget hade svårt att leva upp till sina obligationsvillkor.
Hedin Mobility Groups tre största ägare
Anders Hedin: 71,5 procent av kapitalet, 78,9 procent av rösterna
Erik Selin: 25 procent av kapitalet, 18,5 procent av rösterna
Ingemar Hedin: 3,5 procent av kapitalet, 2,6 procent av rösterna
Källa: Holdings, 28/11
Följ taggar


