Stockholm stängde grönt – Volvo i topp

De cykliska bolagen hörde till torsdagens vinnare. I toppen av storbolagslistan låg lastbilstillverkaren Volvo, som steg drygt 3,5 procent efter att banken Bernstein höjt riktkursen till 320 kronor från tidigare 290 kronor.
Även verkstadsbolaget Atlas Copco, gruvbolaget Boliden och värmepumpstillverkaren Nibe utvecklades starkt. Samtliga avslutade börsdagen med en uppgång på över 2 procent.
I andra änden av OMXS30 fanns klädbolaget H&M, som föll efter en kvartalsrapport med försäljning och rörelseresultat som kom in något under förväntan. Aktien var vid stängning ned 1,2 procent.
– Det var som väntat ingen jättestark rapport från H&M och förväntningarna har kommit ned. Det är samma narrativ som har rått under de senaste tre till fyra kvartalen där man kämpar med tillväxt men sparar sig till marginalförväntningar, säger Inderes analyschef Lucas Mattsson.
Även spelbolaget Evolution föll och var vid stängning ned 1,4 procent.
Castellum i storaffär
Castellum meddelade under torsdagen att bolaget säljer fastigheter i Skåne till Wihlborgs för drygt 13 miljarder kronor. Aktien steg 3,6 procent, medan Wihlborgs backade 4,1 procent.
– Vår bedömning är att beståndet inte heller framöver kommer att ge tillräckligt hög avkastning för oss, varför vi väljer att sälja, säger Castellums vd Pål Ahlsén i ett pressmeddelande.
Skanska steg 2 procent efter att Handelsbanken i en analys bedömt att läget i byggbolaget ser bättre ut än tidigare och höjt rekommendationen från sälj till behåll.
Kjell Group lyfte 6 procent sedan både vd Sandra Gadd och finanschef Fredrick Sjöholm gjort insynsköp i detaljhandelskedjan.
Samtidigt fortsatte kursraketen Sivers Semiconductors ned för tredje handelsdagen i rad och föll 21,1 procent. Sedan toppen den 17 juni har aktien tappat 36 procent.



