Stockholmsbörsen föll – gruvbolag i botten

Oljepriserna fortsatte att röra sig lägre och handlades nära nivåerna före konflikten mellan USA och Iran blossade upp. Nordsjöoljan Brent handlades vid stängning kring 77 dollar per fat, efter en nedgång på 1,1 procent.
Dagen blev samtidigt tuff för cykliska bolag. Bland storbolagen pressades gruvjättarna hårdast. Epiroc stängde på minus 5,3 procent, medan Boliden och Sandvik backade 3,4 respektive 2,6 procent. Nedgångarna kom i spåren av lägre guldpriser. Epiroc har dessutom fått en säljstämpel från UBS.
Även industribolagen hade en tung dag. Atlas Copco och Alfa Laval backade 2,1 respektive 2,5 procent.
Dometic, som tillverkar produkter till bland annat husvagnar och husbilar, föll 5,4 procent efter att Danske Bank sänkt riktkursen för aktien.
EQT föll samtidigt 1,7 procent på förnyad oro kring både private equity och private credit.
Kursraketen Sivers rasade 11,7 procent. Halvledarbolaget har varit en av vårens mest omsatta aktier i Sverige och är upp över 2 000 procent i år.
Biotech och försvar i topp
Bland dagens vinnare stack medicin- och läkemedelsbolagen ut. Astra Zeneca, Sobi, Camurus, och Xvivo steg mellan 3 och 5,3 procent.
– Det är lite anmärkningsvärt. Det är uppenbarligen ganska stora flöden som går genom marknaden och flyttar på sig i spåren av att Hormuzsundet har öppnat och att techsektorn hade en dålig natt. Det är lite ”reversal” kan man misstänka, sade SB1 Markets analytiker Johan Unnérus till EFN om rörelserna.
Försvarsbolagen Invisio och Mildef steg 5,5 respektive 4,3 procent efter upprepade köpstämplar från Pareto Securities. Enligt analyshuset finns en uppsida på omkring 40 procent från nuvarande nivåer. Även Saab stängde på plus och steg 0,5 procent.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln



