Stora ljuspunkten för Volvo bör lugna oroliga ägare
Tullarna lägger ett bromsspår i Volvos första kvartal och lönsamheten är en besvikelse. Men en bra orderingång, den urstarka kassan och en svag kursutveckling inför rapporten talar ändå för att behålla lugnet.


Att den senaste tidens oroliga marknad i spåren av Donald Trumps tullar skulle ha påverkat fordonsbjässen Volvo kom inte som någon blixt från klar himmel. Konkurrenten Traton, vars varumärke International är stora i USA, gick ut med en vinstvarning för snart två veckor sedan och förra veckan kom uppgifter om att Volvoägda Mack planerar stora neddragningar till följd av ökad oro kring efterfrågan.
Volvochefen Martin Lundstedt bekräftar i rapporten att kunderna är avvaktande i Nordamerika och det beror dels på osäkerheten kring tullarna, men också på att förköpseffekter inför nya miljöregler 2027 (EPA27) nu inte längre är särskilt sannolika i år.
Tillsammans ligger dessa faktorer bakom en sänkning av Volvos helårsprognos för totalmarknaden i Nordamerika där man nu spår 275 000 registreringar av tunga lastbilar i år mot tidigare uppskattning på 300 000. Europamarknaden väntas däremot takta på med 290 000 fordon.
De sänkta marknadsförväntningarna på 2025 i Nordamerika är en av de negativa punkterna i rapporten, men om den punkten ändå var någorlunda förväntad så var marginalbesvikelsen ett större minus. Rörelsemarginalen faller från 13,8 procent samma kvartal i fjol till 10,9 procent. Här hade analytikerna väntat sig 11,9 procent, som tabellen nedan visar.
Q1 2025 | Q1 prognos | Avvikelse prognos | Q1 2024 | |
Omsättning (mkr) | 121792 | 126051 | -3% | 131177 |
Rörelseres. justerat (mkr) | 13258 | 15027 | -12% | 18159 |
Rörelsemarginal % | 10,9 | 11,9 | -1,0 | 13,8 |
Nettoresultat (mkr) | 9890 | 11385 | -13% | 14080 |
Orderingång (antal) | 55227 | 51980 | 6% | 48701 |
Källa: Infront |
Försäljningsfall tär på marginalen
I en kapitaltung verksamhet som Volvos slår lägre volymer igenom på resultatet och vinstbesvikelsen är kopplad till den lägre försäljningen, som faller med 7 procent och kommer in under förväntningarna även den.
Det finns samtidigt en stor ljuspunkt i rapporten som bör lugna oroliga ägare. Det är orderingången på lastbilar som ökar med 13 procent, klart mer än väntat, och som visar att även om marknaden är skakig så finns efterfrågan där och Volvo tar dessutom marknadsandelar i Europa.
Hur kunderna reagerar under de närmaste månaderna är förstås svårt att sia om när tullsituationen skiftar från dag till dag men jämfört med tidigare epoker där risken för en större sättning har varit närvarande så finns även andra lugnande fakta att luta sig mot.
Som att Volvos nettokassa alltjämt är urstark och uppgick till 78 miljarder kronor vid kvartalsskiftet. Och rörelsemarginalen på 10,9 procent må vara en tillbakagång men den är fortfarande klart över det finansiella målet om 10 procent.
Anpassningsperiod i USA väntar
Nu stundar en svårbedömd anpassningsperiod där Volvo ska kalibrera sin produktionstakt till en lägre nivå i Nordamerika samtidigt som Europa tuffar på ganska bra. Hur mycket de här rörliga delarna sätter sig i marginalförväntningarna för de närmaste kvartalen är inte helt givet men att prognoserna ska trimmas ned något bör man räkna med.
Den stora frågan är hur mycket av den rörelsen som redan syns i aktiekursen. Så sent som i slutet av februari toppade Volvos aktie strax över 340 kronor. Sedan dess har kursen fallit med närmare 100 kronor, där den avskilda utdelningen står för 18,50 kronor.

Volvos värdering var redan försiktig i förhållande till verkstadskollegorna före den pågående börsoron och nu är den anmärkningsvärt låg. P/e-talet räknat på årets vinst ligger kring 10 och en skuldjusterad multipel (ev/ebit) strax över 6. Nu är det visserligen långt till nästa utdelning men håller Volvo kvar vid nuvarande nivå så ger det en direktavkastning på en bit över 7 procent.
Visst har faran för en lågkonjunktur blivit större och vinstprognoserna ska nog ner en bit till. Men Volvo har, trots dagens vinstmiss, visat att de är ett betydligt starkare bolag idag än vid tidigare kriser. Ett kvalitetsbolag med höga marknadsandelar och stabil balansräkning på en marknad som förr eller senare vänder upp igen – det är ingen dålig utgångspunkt för den som försöker göra långsiktiga fynd när hela börsen är i en skakig period.
Finansiella instrument i artikeln
