Prenumerera

Stora utropstecknet i Clas Ohlsons rapport

Clas Ohlson överträffar förväntningarna på flera punkter i sin kvartalsrapport.
Försäljningen i februari var dock lägre än väntat – men det är ingen anledning till oro, enligt EFN:s analytiker Martin Blomgren.
– Försäljningen för kvartalet var stark men det är känt sedan tidigare och den nya siffran som de ger för februari är lite i underkant av förväntningarna, men skottdagen i fjol kan spöka i jämförelsetalen så man ska inte bli alltför rädd av inbromsningen, säger han.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Clas Ohlsons rörelseresultat var bättre än väntat. Foto: EFN och TT
Publicerad: Mar 12, 2025, 06:11Uppdaterad: Mar 13, 2025, 05:06
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – magasin med unika analyser, intervjuer och reportage

Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson redovisade ett rörelseresultat på 553 miljoner kronor för det tredje kvartalet (november-januari) i det brutna räkenskapsåret 2024/2025. Det var högre än de 524 miljoner kronor som analytikerna i genomsnitt hade förväntat sig, enligt Infronts sammanställning av fyra uppskattningar.

Bruttomarginalen uppgick till 39,3 procent, vilket överträffade förväntningarna på 38,0 procent.

– Rörelsemarginalen på över 14 procent i kvartalet är, tillsammans med ett jättebra kassaflöde, det stora utropstecknet i rapporten. Nu är man uppe och nosar på 10 procents marginal i årstakt vilket imponerar och vilket är över det egna målet på 7-9 procent, säger Martin Blomgren.

Försäljningen under kvartalet var 3 859 miljoner kronor, som tidigare meddelats. Den organiska försäljningen i februari ökade med 5 procent, vilket var något lägre än analytikernas förväntningar om 7,5 procent. Den totala försäljningen för februari steg med 4 procent, medan marknaden förväntade sig en ökning på 7,3 procent. Färre handelsdagar jämfört med föregående år bidrog till en negativ kalendereffekt på 4 procentenheter, uppger Clas Ohlson.

Kundtrafiken ökar

Vid slutet av kvartalet uppgick det totala antalet butiker till 238, jämfört med 224 under föregående år. Försäljningen i Sverige ökade med 5 procent, medan försäljningen i Norge också steg med 5 procent organiskt och i Finland var oförändrad.

”Den positiva utvecklingen har fortsatt in i februari med en organisk försäljningsökning om 5 procent, trots en negativ kalendereffekt om 4 procent hänförlig till fjolårets skottår. Det är också glädjande att kundnöjdheten, mätt i NPS, ligger kvar på en mycket hög nivå (55) även när försäljningen och kundtrafiken ökar. Att antalet kunder fortsätter att öka avspeglas också i lojalitetsprogrammet Club Clas som nu har drygt 5,8 miljoner medlemmar”, skriver vd Kristofer Tonström i delårsrapporten.

Lugnare vinstökningar väntas framöver

Bruttomarginalen påverkades positivt av förbättrad produkt- och prismix under kvartalet. Clas Ohlson rapporterar att lägre varuförsörjningskostnader har haft en positiv inverkan på bruttomarginalen, trots högre sjötransportkostnader under perioden.

För verksamhetsåret 2025/26 har bolaget som ambition att fortsätta expandera butiksnätet i samma takt som under de två föregående åren. Under verksamhetsåret 2024/2025 beräknas nätet att växa med netto 11 butiker.

– Bolaget och aktien har trotsat den svaga konsumtionen och kursen har på goda grunder mer än trefaldigats på bara två år. Framåt väntas betydligt lugnare vinstökningar och då börjar aktien se ganska fullvärderad ut med ett p/e-tal strax över 18, säger Blomgren.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reportergustav.tagtstrom@efn.se
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Finansmagasinet

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;