Storbanken om Truecaller: För många svårbedömda negativa faktorer
Listan över svårbedömda negativa faktorer som påverkar Truecaller är nu för lång.
Det skriver Deutsche Bank, enligt ett marknadsbrev.

"Om vi för ett ögonblick bortser från den stora valutamotvinden som fortfarande påverkar Truecaller, är vår största oro att den fortsatt starka tillväxten i bolagets återkommande intäkter till stor del kommer att fortsätta motverkas av ett kraftigt ökat antal större hot mot bolagets annonsintäkter", skriver banken.
I analysen påpekar Deutsche Bank att Truecallers annonsverksamhet stod för 62 procent av koncernens försäljning under tredje kvartalet medan de återkommande intäkterna stod för 38 procent.
Den senaste oväntade smällen mot Truecallers annonsintäkter inträffade den 13 augusti när bolagets största annonspartner, som Deutsche Bank tror är Google, höjde tröskeln för vad som anses vara ett debiterbart “klick”. Förändringen skedde utan förvarning och övergångsperiod samt utan att definiera vad som nu räknas som ett legitimt klick.
Enligt Deutsche Bank angav Truecaller i en grov uppskattning att denna förändring motsvarar en motvind på cirka 10 procent för de totala annonsintäkterna.
Deutsche Bank har sänkt riktkursen för Truecaller till 31 kronor, från tidigare 53 kronor, och upprepar rekommendationen behåll, vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på tisdagen.
Vid 10-tiden hade Truecaller gått ned 1,4 procent till strax under 26 kronor.
Följ taggar