TOPPNYHETER:

Storbanken räknar med tre höjningar från Fed – i år: ”Värre”

Inflationen kommer att dröja sig kvar på en hög nivå och tvinga USA:s centralbank till tre räntehöjningar.
Den bedömningen gör Bank of Americas ekonomer som svänger om makroläget på måndagen.
Bank of Americas analytiker räknar med tre räntehöjningar under 2026. Foto: TT Nyhetsbyrån

Så sent som i förra veckan räknade storbanken med att Fed behåller räntan oförändrad året ut, rapporterar CNBC.

Utifrån rådande makroförhållanden och den nya centralbankschefen Kevin Warshs kommentarer efter förra veckans Fed-möte svänger dock Bank of America i sin prognos.

Tre höjningar under 2026 skulle ta styrräntan från nuvarande 3,50–3,75 procent till 4,25–4,50 procent – en återgång till samma räntenivåer som i början av 2023.

”Har blivit entydigt värre”

”Feds inflationsproblem har blivit entydigt värre. Fed var villigt att se förbi tullarna, men tappar tålamodet efter den senaste rundan av tillgångschocker. Inflationsdämpning driven av bostadsmarknaden är nu till största del förbi, medan andra kärntjänster förblir efterhängsna”, skriver ekonomen Aditya Bhave enligt CNBC.

En majoritet av Feds beslutsfattare lutade åt minst en räntehöjning under året efter den gångna onsdagens avslutade räntemöte.

Aditya Bhave ser en höjning i juli som möjlig, men bedömer det mer troligt att Fed avvaktar till sensommaren eller andra sidan mellanårsvalet i november innan höjningar verkställs.

Den amerikanska 10-åringen har under måndagen passerat 4,5 procent efter ett lyft på 6 punkter.

Den årliga inflationstakten i USA uppgick i slutet av maj till 4,2 procent enligt myndigheten för arbetsmarknadsstatistik.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel