Svarta stjärnor hjälper danskar att rata amerikanskt vin
De svarta stjärnorna i danska butikshyllor har blivit en politisk markering.
Sedan tre stora butikskedjor började märka ut europeiska varor har försäljningen av amerikanskt vin rasat i Danmark.
– Jag köper inget amerikanskt nu. Jag förstår inte hur amerikanerna röstade på Trump. Han vill ha hela världen i sin hand, säger Karin Pedersen Peyn, kund i en Nettobutik i Köpenhamn, till TT.


Bakom initiativet står Salling Group, som äger butikskedjorna Bilka, Netto och Føtex. Efter att kunder efterfrågat tydligare ursprungsmärkning har företaget sedan februari placerat en svart stjärna vid alla varor med europeiskt ursprung.
Och effekten har varit tydlig: försäljningen av amerikanska viner har minskat med 15–20 procent på bara två månader, uppger koncernen.
Kritiken mot USA:s återvalde president Donald Trump märks i många kundvagnar. Under sin andra mandatperiod har han återupplivat planerna på att köpa Grönland – och antytt att Danmark står i vägen för amerikanska intressen i Arktis.
”Det hjälper oss konsumenter”
Mot den bakgrunden blir de svarta stjärnorna i butikshyllorna mer än bara ursprungsmärkning. Väl synliga symboler vid franska, italienska och spanska produkter gör det enklare för konsumenter att välja bort amerikanskt, menar kunden Mads Mielow:
– Det hjälper oss konsumenter. Det gör att vi vet vad vi bidrar till och att vi slipper söka informationen på egen hand, säger han.
En del kunder är dock mer pragmatiska. Helle Jakobsen, som plockar åt sig ett spanskt vin i stormarknaden Bilka, ser inga problem med märkningen – så länge den inte begränsar urvalet.
– Det vore fel att ta bort de amerikanska varorna. Jag vill inte att de börjar bestämma vad jag ska handla och inte handla, säger hon.
