Svensk e-handel fortsätter öka
E-handelns omsättning ökade med 5 procent, till 11,4 miljarder kronor, i oktober jämfört med samma månad föregående år.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
En betydande del av ökningen i e-handel kan kopplas till utländska lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600.000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein.
Samtliga månader under 2024 har fler e-handlat från utländska företag än föregående år. Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.
"För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.