Prenumerera

Svensk handel: Black Friday var en besvikelse

Klädhandelns försäljning steg med 1,6 procent i november, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln sjönk med 6,9 procent.

Shopping, Black Friday, konsument Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 12 dec. 2024, 06:17Uppdaterad: 12 dec. 2024, 07:39
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.

Svensk Handel Stil konstaterar att det inte syns någon tydlig förbättring i försäljningen trots Black Week, som är en av årets största försäljningsperioder för många handlare.

"Black Week blev inte den ljusning som branschen hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen", säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Trots utmaningarna finns det en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen. Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.

"Det råder inga tvivel om att branschen behöver en stark julhandel. Snart väntar månader där konsumtionen traditionellt sett alltid går ned något. Därför hoppas vi nu på en jul där fler konsumenter unnar sig både att ge och att få", avslutar Sofia Larsen.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;