Svensk handel: Black Friday var en besvikelse
Klädhandelns försäljning steg med 1,6 procent i november, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln sjönk med 6,9 procent.
Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.
Svensk Handel Stil konstaterar att det inte syns någon tydlig förbättring i försäljningen trots Black Week, som är en av årets största försäljningsperioder för många handlare.
"Black Week blev inte den ljusning som branschen hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen", säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Trots utmaningarna finns det en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen. Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.
"Det råder inga tvivel om att branschen behöver en stark julhandel. Snart väntar månader där konsumtionen traditionellt sett alltid går ned något. Därför hoppas vi nu på en jul där fler konsumenter unnar sig både att ge och att få", avslutar Sofia Larsen.