Svenskarna mindre nöjda med sin bank
Kundnöjdheten inom banksektorn bland svenskar har sjunkit det senaste året.
Det visar en genomgång från svenskt kvalitetsindex.
– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex.

Ingen bank får underkänt av kunderna, men ingen når heller toppbetyg. Precis som tidigare får storbankerna lägre betyg i mätningen.
I fjol bidrog de digitala lösningar som bankerna tillhandahåller, samt den smidig självservice, till att kundnöjdheten ökade. Men den effekten har nu avtagit i år.
– I den verklighet vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, konstatera Johan Parmler i ett pressmeddelande.
– Nedgången i nöjdhet visar att bankerna återigen måste prioritera personlig kontakt och proaktiv rådgivning för att bygga förtroende, fortsätter Johan Parmler.
