Sveriges mäktigaste inom ekonomi – på sociala medier
Allt fler kvinnor kliver in i toppen över de ekonomikonton som har mest inflytande i Sverige. Här är de 10 mäktigaste på sociala medier, enligt årets Maktbarometer.


I dag släpps Medieakademins årliga Maktbarometer med fokus på svenska ekonomikonton på Facebook, Instagram, Youtube, X och Tiktok.
Årets lista bjuder på många förändringar, där den stora trenden är att inflytandet verkar ha flyttats från stora företag i Stockholm till mindre aktörer runt om i landet. Exempelvis har två av tre banker fallit bort från topplistan.
– Ett sätt att förstå företagens minskning är att marknadsföringsbudgetar har stramats åt under vår mätperiod. Medieakademins Förtroendebarometer visar också att förtroendet för banker minskat under perioden och det är möjligt att ekonomi-engagemanget förflyttats till nya aktörer, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin, i ett pressmeddelande.
Dessutom har allt fler kvinnor klivit in i toppen på listan. Vi ser till exempel Draknästets Sara Wimmercranz som tvåa, och på tredje plats finns Hanna Olvenmark med kontot “Portionen under tian”.
– Kvinnor har under året tagit allt större plats i nästan alla kategorier. Det kan handla både om att de har större förtroende totalt, men också att fler kvinnor engagerar sig i ekonomins alla delar och söker konton att identifiera sig med, säger Emanuel Karlsten.
Topp 10: Svenska ekonomikonton
Här är de konton med mest räckvidd och engagemang i Sverige, enligt Maktbarometern.
1. Christian “Ekonomigurun” Karlsson
2. Sara Wimmercranz
3. Portioner under tian (Hanna Olvenmark)
4. Mikael Damberg
5. Karin Löf och Johan Persson
6. Petter A. Stordalen
7. Oscar Fagler
8. Elisabeth Svantesson
9. 100miljonersmannen
10. Skattebetalarnas förening
