Svindlande potential i årets kursdubblare

Nikotinhandlaren Haypp är nummer ett på en marknad som växer lavinartat. Bara senaste året har aktien både halverats och dubblerats. Potentialen är enorm, men att behålla positionen kan kosta och riskerna är många.

Daniel McPhee skriver en analys om Analys Haypp.
Låga marginaler och höga volymer är en naturlig effekt av Haypps strategi och affärsmodell, skriver Daniel McPhee.
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det vita snuset. Produktens popularitet är svår att missa och på marknaden finns stora pengar att tjäna. Den globala ledartröjan bland återförsäljarna på nätet hålls för närvarande av det svenska bolaget Haypp Group och framgångarna i USA är ett faktum.

Resan har också kantats av problem. En rad olika rättsprocesser, bristande utbud och insynsförsäljningar sänkte Haypp till låga multiplar i höstas. Aktien halverades och som lägst noterades kurser kring 52 kronor.

En rad olika rättsprocesser, bristande utbud och insynsförsäljningar sänkte Haypp till låga multiplar i höstas.

Men tongångarna har förändrats snabbt. Ett par kvartalsrapporter senare tillhör aktien årets kursdubblare. Det tidigare kursrekordet på 118 kronor är slaget och avkastningen på tre år uppgår till över 300 procent. En enorm potential och komplexa risker skapar med rätta en ambivalens hos aktiemarknaden. 

Bolaget grundades 2009 och 2018 blev smaksatta nikotinpåsar, alltså det vita snuset, huvudspåret. Sedan dess har alla nyckeltal, på såväl makro- som mikronivå, pekat i rätt riktning. 

Snusets Amazon – utan egna varumärken

Det grundläggande är viktigt att förstå: Haypp är endast återförsäljare och all försäljning sker på nätet, direkt till konsumenter. Låga marginaler och höga volymer är därför en naturlig effekt av strategin och affärsmodellen.

Haypp varumärken
Haypp har flertalet nätbutiker under olika varumärken. Källa: Haypp Group, årsredovisning 2024

Utan egna varumärken i sortimentet finns det ingen konkurrenssituation med leverantörerna. Inte heller kostnader förknippade med produktutveckling eller tillverkning. Högsta prioritet, vilket självklart också driver kostnader, är trafiken till nätbutikerna, kundupplevelsen och logistiken. Allt för att äga konsumenten och skapa en effektiv vinstmaskin.

Nikotinpåsar sålda i Sverige och Norge står för majoriteten av intäkterna. Segmentet Growth, där bland annat försäljning i USA bokförs, står för cirka en fjärdedel.

Totalt gjordes nästan en halv miljon beställningar via Haypps butiker 2024.

Näthandlarnas andel av totala försäljningen är fortfarande på låga ensiffriga procent i USA, vilket kan jämföras med Sverige, där cirka 35 procent av alla köp görs via nätet.

Philip Morris, som våren 2022 köpte ut Swedish Match från Stockholmsbörsen, är en av de stora tillverkarna med marknadsledande varumärket Zyn. Bolaget underskattade efterfrågan i USA och konsekvenserna blev slutsålda varor och än idag tyngs Haypp med utbudsstörningar.

Regleringar förändras löpande

Regleringar är högst aktuella och återkommande. Förslag och förändringar träffar ofta just näthandeln och varierar på land-, delstats- och stadsnivå. Dessutom kan exempelvis en detalj som smaken förändra förutsättningarna för att tillåtas sälja produkten.

Det pågår rättsprocesser i Stockholm och San Fransisco, den senare har redan belastat resultaträkningen med 11 miljoner kronor. Nya direktiv väntas från EU nästa år och amerikanska myndigheten FDA gör löpande förändringar som får direkt inverkan på försäljningen. Senast till fördel för Haypp då FDA klassificerade Zyn som lämplig ur ett folkhälsoperspektiv.

De finansiella målen uppdaterades i maj och sträcker sig till 2028. Målen, med breda intervall, säger att Haypp ska uppnå en omsättningstillväxt på 18 – 25 procent med en justerad rörelsemarginal på 5,5 +/- 1,5 procent. Det tidigare lönsamhetsmålet uttrycktes i form av höga ensiffriga procent och försäljningsmålet var 5 miljarder kronor år 2025, vilket kan sättas i relation till de cirka 4 miljarderna i årstakt vid utgången av mars. 

Det gäller att vara uppmärksam. En tillväxt på 22 procent gick att utläsa i första kvartalet, men det är alltså justerat för bristen på Zyn. Rapporterad och organisk tillväxt uppgick till cirka 5 procent och den justerade rörelsemarginalen uppgick till rekordhöga 5,2 procent. 

Volymerna inom nikotinpåsar ökade tvåsiffriga procent, trots problemen med slutsålda produkter.

Den justerade marginalen i årstakt har nästan dubblerats på ett år, från låga ensiffriga procent till strax över 4 procent i årstakt.

Period

2023

2024

2025E

2026E

2027E

Nettoomsättning, mkr

3 166

3 680

4 471

5 433

6 600

Tillväxt

21,80%

16,2%

21,5%

21,5%

21,5%

Justerad ebitmarginal

2,5%

3,7%

5,0%

5,5%

6,0%

Justerat ebitresultat, mkr

78,2

135

224

299

396

Resultat, mkr

5

45

165

223

299

Resultat per aktie, kr

0,17

1,51

5,4

7,3

9,8

P/e

705

77,4

21,6

16,0

9,60

Ev/ebit

48,1

27,9

16,8

12,6

9,5

Källa: EFN Finansmagasinet & bolaget

Aktien handlas kring 120 kronor och värderas till 55 gånger vinsten i årstakt. Med prestationer i linje med uppsatta mål blir framåtblickande multiplar något helt annat. Min tabell utgår från de finansiella målen och tillväxten beräknas till mellersta intervallet. Lönsamheten i år antas hamna i linje med första kvartalet.

Haypp gör en hel del justeringar av nyckeltalen. Rimligtvis skapar bristen på Zyn störande poster för jämförelsen, men man kan fundera om utbudsstörningar ska klassas som daglig verksamhet för en återförsäljare eller inte. Detsamma gäller utvecklingskostnader, vilket Haypp valt att justera vinsterna för.

Marknadsledare med globalt sug

Resultaten justeras, optionsprogram är generösa och relativt stora insynsförsäljningar sker frekvent. För att vinna racet på andra sidan Atlanten är tempot högt.

Strategin är både tydlig och fokuserad. Den spelare som äger konsumenten, visar sig ofta vara vinnaren över tid. Det skapar bra förutsättningar vid förhandlingsbordet med leverantörer.

Börshistoriken är kort och dessutom är det svårt att i Sverige hitta noterade jämförelseobjekt vad gäller finansiella nyckeltal och värderingsmultiplar. Aktiemarknaden kan snabbt vifta bort potentiella risker med reglering - eller det omvända. Och att konkurrensutsätta den amerikanska cigarettindustrin är inte enkelt för ett litet svenskt bolag. 

Som global marknadsledare inom vitt snus är potentialen svindlande - det älskar börsen. 

Trots en snabb och kraftig kursuppgång är aktien rimligt värderad på framåtblickande antaganden. Procentuellt kommer vinsten att öka markant på årsbasis kommande kvartal, vilket ofta resulterar i skyhöga multiplar.

Men rimligt värderade vinster och kraftiga kursrörelser ger bra förutsättningar att köpa aktien på lägre kurser kommande tolv månader. Men långsiktigt vill du äga Haypp.

Haypp Group

Börsvärde: 3,6 miljarder kronor

Aktiekurs: 117,2 kronor

Rekommendation: Avvakta

FÖR: Potentialen är enorm och framgångarna i USA är redan ett faktum. Strategin är tydlig och fokuserad.

EMOT: Riskerna är många och vinsterna rimligt värderade. En volatil aktie skapar möjlighet att köpa till lägre kurser.

Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet. Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj. Aktiekurs avser stängningskurs den 12 juni.


Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;