Tågurspårningen: ”Stora delar av svensk basindustri påverkas”
Helgens järnvägsproblem med urspårning och bortspolad banvall utanför Örnsköldsvik sätter stopp för SSAB:s stålgodståg mellan Luleå och Borlänge. "Stålpendeln" går vanligtvis tre gånger per dygn med upp till 3 800 ton per last, vilket får stora konsekvenser för svensk stålproduktion. Men det är inte bara stål som påverkas. Bröd, papper, koppar och norsk lax är exempel på annat gods som nu kan komma att behöva köras på lastbil under en tid framöver.

Ett godståg lastat med ammunition och litiumbatterier spårade ur vid Stugusjön i Skorped utanför Örnsköldsvik på söndagsmorgonen. Helgens oväder har spolat bort banvall och vägar i området, och på vissa platser hänger rälsen fritt i luften. Trafikverkets presskommunikatör säger till SVT att tågstoppet blir långvarigt och kommer att räknas i veckor, snarare än dagar.
Störningen drabbar främst den så kallade Stålpendeln, som är navet i SSAB:s produktionskedja: Stålämnen (slabs) från SSAB i Luleå går med tåg till valsverket i Borlänge för vidareförädling. Trafiken körs i regel tre gånger om dagen av Green Cargo och tågen är Sveriges tyngsta godståg utanför malmtrafiken.
Alternativ rutt också avstängd
Det finns en alternativ rutt, men den ”bakvägen” kräver kapacitet på Ådalsbanan/Botniabanan, och dessa stråk är nu starkt störda av översvämningar.

Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo, säger att bolaget arbetar för att få ordning på frakten så snart som möjligt:
– Vi kommenterar inte enskilda kunder, men man kan säga att värdekedjor till stora delar av svensk basindustri i norra Sverige påverkas. Omledning kommer i första hand att ske via Botniabanan. En försiktig prognos förefaller vara i morgon tisdag klockan 15.00, säger Stephan Ray till EFN.
Tonar ned påverkan
Från SSAB:s håll bekräftar man att urspårningarna och bortspolade banvallar orsakar problem, men presskommunikatören Tobias Wagner tonar ned påverkan.
– Våra leveranser till Borlänge påverkas temporärt, men SSAB har en buffert av stålämnen i Borlänge så i dagsläget ser vi ingen påverkan på produktionen. Inställt hittills är tre tåg, säger Tobias Wagner till EFN.
Se även: Nato kan bli lösningen på Malmbanekrisen - ”Tragiskt nog”
Utöver Stålpendeln kör företaget Boliden sin ”kopparpendel” från Rönnskärsverken utanför Skellefteå till Helsingborg ungefär en gång per dygn. Men inte heller där har något större krisläge ännu aktiverats:
– Detta är inget stort drama för oss. Beroende på hur långvariga problemen är så får vi hantera det olika bara, säger Klas Nilsson, presskommunikatör på Boliden, till EFN.
Pappersindustrin drabbas
Förutom koppar och stål fraktas mycket skogs- och pappersprodukter på järnväg från norr, både från SCA och andra aktörer. Från Metsä Board i Husum och kemifabrikerna på Domsjö industriområde finns spåranslutning till Botniabanan, och även Polarbröd har under senare år flyttat stora fraktvolymer till järnväg.
Se även: Efter branden: Polarbröd bryter ihop och kommer igen
Påverkan stannar inte vid svensk metall-, skogs-, kemi-, bröd- och verkstadsindustri, utan även Norge påverkas kraftigt – och då den nordnorska fiskeindustrin. ”Ingen har så bråttom som en död fisk”, konstaterade Grethe Parker, marknadschef på Narviks hamn, i EFN förra året. Norge saknar inhemsk järnvägsförbindelse söderut från Narvik, vilket gör att de flesta godståg därifrån till Oslo normalt går på svensk järnväg. Norska Cargonet driver Arctic Rail Express som kör så kallade intermodala containertransporter i form av 22 tåg per vecka på sträckan Narvik-Oslo via Sverige. Konkurrenten Onrail kör 6 tåg per vecka.
Norskt skred förvärrar situationen
Som om det inte vore nog så inträffade ett stort skred mellan Trondheim och Steinkjer i slutet av augusti, vilket innebär att delar av den norska Nordlandsbanen tills vidare är avstängd.
– Det kommer att vara begränsad godstrafik på Nordlandsbanen på sträckan Steinkjer-Bodø tills järnvägen öppnar igen. Detta innebär förmodligen att mer gods kommer att skickas via Sverige till Narvik, säger Thor Brækkan, regiondirektør på Bane Nor, som ansvarar för det norska järnvägsnätet, till EFN.

