Tekniskt genombrott för Buffetts Tesla-utmanare
BYD fortsätter att cementera sin position som Teslas största utmanare.
Nu har den kinesiska biltillverkaren tagit fram en superladdare som kan ladda en bil med 2 kilometers räckvidd per sekund, rapporterar Financial Times.


Warren Buffett-backade BYD fortsätter att skaka om fordonsindustrin. Efter att tidigare ha utmanat Tesla i försäljningsvolym kommer nu ett nytt tekniskt genombrott: snabbladdning som kan ge 470 kilometers räckvidd på bara fem minuter.
Nyheten innebär att BYD nu leder kapplöpningen om att skapa elbilar som kan laddas lika snabbt som bensinbilar tankas – något som tidigare setts som en av de största nackdelarna med elbilar.
BYD:s nya Super e-Platform gör det möjligt att ladda en elbil med 2 kilometers räckvidd per sekund. Med en laddningseffekt på 1 000 kilowatt och upp till 1 000 ampere har företaget lyckats lösa flera utmaningar med ultrasnabb laddning, inklusive säkerhetsrisker, batterilivslängd och kostnader för infrastruktur.
Den nya tekniken kan eliminera räckviddsångesten, en av elbilarnas största nackdelar.
– Detta gör att batteriet snabbare kan nå sin maximala laddningseffekt och bibehålla den längre under laddningscykeln, vilket möjliggör betydligt snabbare laddning, säger Shay Natarajan, partner på private equity-fonden Mobility Impact Partners, till Financial Times.
Andra konkurrenter närmar sig
Teslas Supercharger-nätverk har länge varit en nyckelfaktor bakom företagets dominans, men klarar endast att ladda upp till 320 km på 15 minuter – långt ifrån BYD:s 400 kilometer på fem minuter.
Andra konkurrenter har också börjat närma sig, men ligger fortfarande efter:
• Mercedes-Benz nya eldrivna CLA-modell kan ladda 325 kilometer på 10 minuter.
• BMW har utvecklat en ny batterityp som laddar 30 procent snabbare än tidigare modeller men når bara 300 kilometer på 10 minuter.
• Kinesiska CATL har lanserat sitt Shenxing Plus-batteri, som kan ladda 1 kilometers räckvidd per sekund, vilket motsvarar 600 kilometer på 10 minuter.
Trots att konkurrenterna försöker minska gapet förväntar sig analytiker att BYD:s ledning inom snabbladdningsteknik kommer att hålla i sig fram till åtminstone 2030.
