Telia har svängt om TV4 – hånade idén bär frukt

TV4-koncernen har under lång tid inte fått mycket till kärlek av sin ägare Telia. Frågan har inte varit om utan när hela TV-delen skulle dumpas. Rykten kom. Tiden gick. Inget hände. Är ens TV4 längre till salu? Vem vet, det där med telekomaktörer som medieägare kanske inte är så dumt ändå.

Mattias Fyrenius
Mattias FyreniusKrönikör EFN
Patrik Hofbauer. Vd Telia.
Mycket talar för att TV4 inte längre är till salu.
Publicerad: 1 okt. 2024, 00:00Uppdaterad: 20 okt. 2024, 11:52

Telias vd Patrik Hofbauer är inte skotträdd. Det kan tyckas vara öppet mål att dra den slitna klyschan om den forne elitseriemålvakten som numera basar över hela svenska folkets Telia. Men rädd att förändra har han aldrig varit, och det var sannolikt en av de egenskaper som gjorde att han för åtta månader sedan tillträdde som vd för telekomjätten. Och han har som vi alla vet inte vilat på hanen. För någon månad sedan presenterades såväl strategiförändringar som ett av företagets största sparprogram någonsin. 3 000 telianer håller nu som bäst på att förbereda sig för att finna en sysselsättning annorstädes.

Det som förvånat mest är inte allt Hofbauer säger sig ska göra, utan det han i n t e säger att han ska göra. Som att sälja TV4. Under senvintern florerade rykten (Affärsvärlden 23/1) om att Telia var ute och sonderade terrängen för att sälja av hela den TV-verksamhet de i slutet av 2019 i en sällsynt vältajmad affär hade köpt av familjen Bonnier. Vältajmad för Bonnier alltså. Telia fick med olika tilläggsklausuler betala runt tio miljarder för en TV-grupp med kanaler främst i Sverige och Finland, vilket analytiker redan då menade var ett överpris. Och knappt var köpet i hamn innan Telia fick gå ut och vinstvarna med hänvisning till TV-områdets allt uslare framtidsutsikter.

Som om det inte var nog, lämnade Johan Dennerlind vd-posten strax efter att han genomfört affären. Han efterträddes av Allison Kirkby som redan innan hon tillträdde ljudligt låtit meddela att hon inte alls trodde på idén om att operatörer skulle äga TV-kanaler, en tanke som varit på modet under en tid, inte minst i USA. Storägaren i Telia, svenska staten, satt dessutom på första parkett och förklarade med butter min att de inte hade något som helst intresse av att äga marksänd TV och sjöng i stället mediemångfaldens lov. Ni fattar. TV4 har levt i en kärleksfattig tid.

TV-Bolag

Daglig

Veckovis

Tittartid

SVT

42,7 (44,8)

69 (71,9)

43,7 (43,4)

TV4

36,3 (34,2)

61 (57,7)

44,9 (37,9)

Viaplay Group

20 (19)

41,9 (40,5)

14,8 (12,4)

Warner Bros. Discovery

16,9 (18,1)

35,8 (38,7)

11,3 (11,3)

Räckvidd (%) per dag och vecka samt tittartid per dag 2024 (2023).

Så att Patrik Hofbauer, med en bakgrund inte bara som hockeymålvakt utan även som vd i den nordiske betal TV-akören Canal Digital, som nytillträdd Telia-vd skulle genomföra en snabb försäljning av TV-innehavet sågs som en självklarhet och det nickades därför bifall när ryktena började florera om sonderingarna. EFN Finansmagasinet kan genom egna källor bekräfta att det pågick ett antal olika samtal med potentiella köpare, men köpare och säljare befann sig inte på samma isrink värderingsmässigt, där Telia sägs ha varit beredda att sälja för närmare hälften av vad de en gång betalade. Men inte ens den vårrabatten var tillräcklig. Köparna lär ha laborerat med nivåer kring två-tre miljarder. No deal.  

Sedan dess har det varit tyst gällande en försäljning och EFN Finansmagasinet kan nu avslöja att det inte bara är läckorna som täppts till utan det har skett en omsvängning hos Telia där det numera ljuder helt andra tongångar när rollen som medieägare kommer på tal. Mathias Berg, Chef för Tv och Media på Telia samt vd TV4, har skickligt navigerat TV-affären genom den svårjobbade konjunkturen och har lyckats få ner kostnadsnivån betydligt, inte minst genom att lasta av den stora (sport)rättighetsportföljen något. Framförallt rättigheterna till Champions League har tyngt resultatet och det drogs nog många suckar av lättnad när Viaplay under sommaren tog över dyrgripen. Sporträttigheter är som vi alla vet TV-branschens egen guldkalv och driver mycket av såväl tittandet (reklamintäkter) som abonnemang (abonnemangsintäkter), men de har under det senaste årtiondet skjutit i höjden prismässigt och det fick sånär konkurrenten Viaplay på fall. Och har självklart påverkat även TV4 och deras systerkanaler.

Den under lång tid hånade tanken om ”vertikal integration” har dessutom enligt samstämmiga uppgifter nu börjat bära frukt och Telia kan helt enkelt se att de tjänar pengar både på kanalerna (innehållet) och tillgången (kanalpaket/bredband). Kvartalsrapporterna talar sitt tydliga språk. En tydlig förbättring kunde skönjas redan i Q2-rapporten där de visade upp ett positivt resultat (EBITDA) på 73 mkr jämfört med en förlust på 26 mkr samma kvartal 2023. På en nyligen genomförd “investeraruppdatering” (26/9) skruvar Telia upp förväntningarna ytterligare för vad TV-verksamheten ska leverera och ger nu en s.k. guidning på ett EBITDA för 2025 på “nära miljarden”. Att jämföra med fjolårets EBITDA på -351 mkr.  Det svänger snabbt i hockey.

Så från att enbart ha varit en surdeg ingen velat ha som tyngt balansräkningen, stundar en tid då Telia ser på TV4-innehavet med helt andra ögon. Enligt EFN Finansmagasinets källor ”Pågår det inte längre någon aktiv försäljningsprocess”, men det kan förstås vara en tillfällig paus i säljarbetet. Den såväl affärsmässiga- som politiska logiken i att ha en telekom-aktör med staten som störste ägare som långsiktig ägare av ett av Nordens största mediehus får nog fortsatt anses märklig. På nämnda “investeraruppdatering” sades det upprepade gånger att i Telias övergripande strategiplan handlar mycket om renodling och förenkling. Och i en bisats kommenterades det från ledningen att “vissa ägare inte är förtjusta i telekomaktörer som investerar i innehåll”.

Vad gäller de potentiella friarna, främst Bonnier, Schibsted och Egmont, bör det strategiska intresset finnas kvar. Det finns helt enkelt inte så många medietillgångar av TV4:s storlek och därför är det av stor vikt var den hamnar. Bonnier och Schibsted är kanske mest intresserade av att “den andre” inte köper och har därför inget emot om Telia kvarstår som ägare, medan Egmont har ett uppenbart stort eget strategiskt intresse givet deras ägarskap i TV2 Norge och Nordisk Film. Frågan är bara om inte prislappen redan gått upp betydligt från i våras som redan då ansågs vara på nivåer mediebolagen inte var intresserade av. Med en EBITDA-nivå i närtid på en miljard lär vårrabatten vara borta och Telia siktar gissningsvis på nivåer upp mot vad de en gång betalat. När det nu blir dags. 

De nyss upphängda hockeytröjorna i entrén till TV4-huset kanske är lika mycket en inställsam vinkning till Telias vd som att visa att kanalhuset är på rätt väg; nu i en ny (bröllops) skrud. Och målvakten Patrik Hofbauer lär nog få fortsätta vara mediemonark ett tag till. Motvilligt eller inte.

Telia har getts möjligheter att kommentera innehållet i denna text men svarar genom sin presstjänst att “vi kommenterar inte på rykten och spekulationer”.

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;