Telias vd om rapporten
Med fokus på kundnöjdhet och en pågående transformation är Telias vd Patrick Hofbauer optimistisk om företagets framtid efter dagens rapportsläpp. Han lyfter segmenten Tv och Medias transformation som särskiljt glädjande med rapporten.
– Förändringsresan gör de väldigt bra samtidigt som de har bra disciplin på sina kostnader, säger Hofbauer.

Under morgonen presenterade teleoperatören Telia sin rapport för det tredje kvartalet, där omsättningen kom in under förväntan medan rörelseresultatet kom in över förväntan. Överlag var företagets finansiella resultat i stort sett i linje med förväntningarna enligt Telias vd Patrick Hofbauer, som uttrycker en optimistisk syn på företagets framtid och transformationsstrategi.
– Vi växer våra tjänsteintäkter med 1,2 procent och vår EBITDA med 1,7 procent. Mobilintäkterna växer egentligen på alla av våra marknader, vilket är positivt. Så överlag är väldigt mycket odramatiskt och i linje med våra förväntningar.
En av de mest anmärkningsvärda punkterna i kvartalsrapporten enligt Hofbauer var den positiva utvecklingen av kundnöjdheten, som mättes genom NPS (Nöjd Kund Index). Telia har redovisat en positiv utveckling i kund nöjdhet över alla deras.
– Det är något som jag är väldigt glad över. Kunderna uppskattar våra tjänster mer och mer. Det är viktigt för oss naturligtvis, säger han.
Särskilt glädjande, enligt vd:n, är också framgångarna för TV och Media. Annonsmarknaden för traditionell linjär-tv har haft en negativ utveckling, där Telias kanaler TV4 och MTV i Finland nu genomgår en transformation från traditionella annonseringsintäkter från linjär-TV till digitala annonseringsintäkter.
– Linjär tv-annonsintäkter minskar för att flytta över till de digitala. Därför är TV4s transformation från traditionell linjär tv-annonsintäkter över till digitala intäkter väldigt viktig. Och där lyckas man väldigt bra. Där växer man intäkterna med 27 och kompensera då för tappet som man har i linjär tv.
"Stor respekt för förändringen"
Företaget befinner sig mitt i en omfattande förändringsresa, som Hofbauer förväntar sig ska vara fullt implementerad den första december. Den nya organisationsstrukturen syftar till att öka ansvar och resurser på lokala marknader, vilket ska skapa en mer kundnära verksamhet. Samtidigt planerar Telia att sänka kostnader med 2,6 miljarder kronor, vilket innebär en tuff period för många anställda.
– Vi har haft goda samtal med fackliga representanter för att få det här på plats, men det innebär att november kommer bli en tuff månad, säger Hofbauer.
Under november ska Telia meddela de 3000 medarbetare som de kommer att säga upp.
– Jag har stor respekt för den förändringen vi gör.
Trots osäkerhet i den globala ekonomin och pressade konsumenter rapporterar Telia ett tryggt kvartal, enligt vd:n. Hofbauer poängterade att medan företagets konsumentsegment inte påverkas lika mycket av konjunkturens svängningar, är företagsmarknaden mer sårbar.
– Våra tjänster är centrala i varje människas liv. Vi påverkas inte så mycket av att det är tuffare konjunktur. Man säger inte upp sina mobilabonnemang på grund av tuffare tider av den anledningen att alla tjänster du gör i hemmet är digitala.
– Men vi hoppas på räntesänkningar som kan lätta trycket på konsumenterna, tillägger han.
Telia har även justerat sin EBITDA-prognos uppåt, vilket Hofbauer tillskriver en förbättrad disciplin på kostnadsutvecklingen under helåret. Företaget guidar nu för en mid-single-digit tillväxttakt.
– Vi känner oss trygga med att vi inte kommer att spendera så mycket investeringsmedel som vi trodde från början.
Vidare justerar Telia ned sin prognos för capex till "under" 14 miljarder kronor, från tidigare "omkring" 14 miljarder kronor för helåret 2024.
Följ taggar
