Toppmäklarens kritik mot branschen: "Måste förändras"

Bostadsbranschen är känd för att vara tuff för såväl köpare som säljare.
Men den kan även vara tufft för mäklarna som arbetar i den svåra marknaden.
– När jag kom tillbaka från mammaledigheten så var det nästan som att börja om, säger mäklaren Sanna Treijs.

Toppmäklaren Sandra Treijs riktar kritik mot sin bransch och hur svårt det är att komma tillbaka efter föräldraledighet. Foto: TT Nyhetsbyrån / Pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Sanna Treijs är en av Sveriges toppmäklare. Hon har sålt bostäder till rekordpriser och toppat listor över Stockholms bästa mäklare. Men mycket förändrades när Sanna gick på mammaledighet och under förra veckan skrev hon ett uppmärksammat inlägg på sociala medier där hon uppmärksammade mäklarnas osäkra arbetssituation.

– Jag var borta i sex månader och när jag kom tillbaka var det som att mycket av det jag byggt upp bara försvann. Det var ett väldigt stort avbräck från hur stor min kundkrets var tidigare säger Sanna Treijs och tillägger:

– Det var nästan som att börja om.

För att kunna hålla sig kvar som mäklare krävs det att man kontinuerligt säljer bostäder för att inte petas från olika topplistor och för att kunna upprätthålla en tät kundkrets.

Toppade listor – börjar ändå från 0

Innan Sanna Treijs gick på mammaledighet låg hon etta på listan över mest anlitade mäklaren i Stockholm och var anlitad nästan dubbelt så mycket som personen som hade andraplatsen.

Trots det tyckte hon att det var väldigt svårt att få bygga upp den kundkrets hon haft tidigare igen.

– Man är inte alls i samma position som man tidigare varit och då kan jag bara tänka mig hur det varit för de som inte legat så högt på listor sen tidigare. Då blir det en ännu tuffare väg tillbaka, säger Sanna Treijs.

– Hela mäklaryrket handlar ju om provision, säljer du ingenting får du inget betalt, men det är också helt beroende om det personliga varumärket så försvinner man ett tag är det mycket som raseras, säger hon.

"Branschen måste förändras"

Sanna Terijs betonar att det är förståeligt att en del av kundkretsen försvinner när man är borta i så många månader men tror att för vissa känns jobbet att bygga upp sitt varumärke igen övermäktigt.

– Branschen måste ju förändras på något sätt och ett första steg hade ju varit att pausa topplistor och liknande när man är borta på mammaledighet, för det säger ju sig självt att man inte kommer sälja bostäder då. Man har ju kvar kunskapen och erfarenheten ändå, säger hon och tillägger:

– Det kan ju till och med behövas nån sorts garanti från mäklarkontoret på att man har kvar sin position och en del av lönen när man kommer tillbaka, även om man måste jobba på att bygga upp sin kundkrets igen.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;