"Treatonomics" tar över: "Läppstiftseffekten på steroider"
Begreppet läppstiftseffekten har ersatts av det mer extravaganta "Treatonomics" där vardagslyx blir allt viktigare i tuffa tider. Konsumentförtroendet i USA är fortsatt på låga nivåer vilket göder den nya trenden menar experter.
– Det är som läppstiftseffekten på steroider, säger Meredith Smith på analysbolaget Kantar till CNBC.

Under den stora depressionen på 1930-talet myntades uttrycket "Läppstiftseffekten". Detta då man såg att försäljningen av läppstift ökade trots nedgångar i ekonomin. Uttrycket gjorde en comeback efter 11 september-attacken när Estée Lauders tidigare ordförande återigen noterade en ökning i läppstiftsförsäljningen.
– Läppstiftseffekten betyder i princip att man köper sig själv små belöningar när man är under ekonomisk press,. Du har inte råd med en ny klänning eller outfit, men du kan alltid köpa ett nytt läppstift. Du har inte råd med en ny soffa, men du kan köpa en filt eller några kuddar, säger John Stevenson, analytiker på Peel Hunt, till CNBC.
Efter de senaste årens ekonomiska utmaningar med pandemin, hög inflation och den nya presidentens finanspolitik har ett nytt uttryck seglat upp: Treatonomics.
– Det är som läppstiftseffekten på steroider, eftersom konsumenterna har en förhöjd känsla av osäkerhet kombinerat med fler alternativ och mer tillgång än någonsin för att göra vardagsbeslut till ett tillfälle för en belöning. Resultatet är att folk romantiserar sitt vattenintag, hur de klär sig och inreder sina hem, köper sig själva små gåvor som en ”mental hälsa”-boost och mer – allt för att injicera glädje i en orolig tid, säger Meredith Smith på analysföretaget Kantar.
"Ögonblick av skuldfri glädje"
För att unna sig köper konsumenter allt ifrån parfymer, smink och Labubus till dyra konsertbiljetter och upplevelser.
– Den här ökningen av ”Treatonomics” – även kallad ”Little Treat Culture” av Gen Z på TikTok – handlar mindre om ”guilty pleasures” och mer om ögonblick av skuldfri glädje i livet, säger Meredith Smith.
Gränsen för vad som firas i vardagen har förskjutits och nu firas inte enbart bröllop, husköp och barnafödande utan även skilsmässor, husdjurs födelsedagar och när man inte får drömjobbet. Enligt Kantar kan den ekonomiska osäkerheten och volatiliteten bestå i 5-8 år och under tiden lär trenderna för vad som är "treatonomics" förändras kontinuerligt och företagen behöver vara flexibla och snabba för att hänga med.
– Det här ger oss en stark indikation på att treatonomics kommer att bestå i minst tre till fem år till – även om vi kan förvänta oss att trenderna inom ’Little Treat Culture’ kommer att röra sig snabbare och bli mer fragmenterade beroende på geografi och kulturella nischer., säger Smith.
